SULA-konferenssi 11.-12.10.2017

SULA - SUSTAINABILITY AND LOVE FOR ARTS
Aika: 11.-12.10.2017
Paikka: Merikaapelihalli, Kaapelitehdas, Tallberginkatu 1, Helsinki
Kenelle: Luovien alojen toimijat, yrittäjät ja startupit, taiteilijat, luovien alojen liiketoiminnan kehittäjät

KAAPELITEHDAS SULAA!

SULA - Sustainability and Love for Arts on uusi luovan toiminnan ja bisneksen tapahtuma, joka järjestetään Kaapelitehtaalla ensimmäistä kertaa 11.-12.10.2017. Se tuo yhteen taiteen tekijät sekä luovien alojen yrittäjät, välittäjät ja kehittäjät. SULAn keskiössä ovat taiteen selviytymistarinat ja uusien kestävien toimintamallien luominen. Konferenssin puhujiksi saapuu luovan talouden ja taidemaailman keskeisiä kehittäjiä ja liiketoiminnan uudistajia, ja mukana on myös innostavia yrityscaseja.

Kiinteistö Oy Kaapelitalon lisäksi tapahtuman järjestämisessä ovat mukana Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEK, Helsingin kaupunki, Opetus- ja kulttuuriministeriön  Creative and Inclusive Finland -hanke, Tekes, taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö TAKU ry sekä Luova Eurooppa -ohjelman rahoittama Creative Lenses -hanke.

TULE SULAUTUMAAN!

- SULAn ajatuksena on luoda luovien alojen tekijöille paikka kohdata ja saada uusia ajatuksia sekä esitellä omaa tekemistään uusille kumppaneille. Vuoden 2017 teemana on taiteen tekijöiden selviytymistarinat: haluamme tuoda esille erilaisia näkökulmia oman tien löytymiseen. Teemme tapahtuman nyt ensi kertaa, mutta tavoitteemme on jatkaa ja laajentaa tapahtumaa tulevina vuosina”, kertoo Kiinteistö Oy Kaapelitalon toimitusjohtaja Kai Huotari.

SULA yhdistääkin perinteisen bisneskonferenssin, pitchauskilpailun ja neuvontaosaston yhden katon alle, ja suunnattuna luovien alojen tekijöille.

- Tavoittelemme tapahtumalla samanlaista foorumia luovien alojen ammattilaisille ja kulttuuritoimijoille kuin mitä Slush on tech-väelle”, Huotari tarkentaa.


Ohjelma:

SULA-klinikka 11.10.2017

SULA-klinikat ovat työelämän tukipalvelujen asiantuntijoiden vastaanottoja luovien alojen työntekijöille, itsensä työllistäville ja yrittäjille.

Varaa oma SULA-klinikka -tapaamisesi! Tapaamisia voi varata 4.10.2017 asti tai niin kauan kuin tilaa riittää.

Varattavina on kaksi Kumous – Uusi työnhaku -työpajaa, sekä 15 minuutin tapaamisia. Voit varata enintään kolme tapaamista sekä paikan jompaan kumpaan työpajaan.

Kumous – Uusi työnhaku
Klo 10.00-11.30: Miksi verkostoituminen ei ole verkostoitumista: kahdella askeleella paremmaksi yhteyksien rakentajaksi
Klo 13.00-14.30: Oman osaamisen aukikirjoittaminen - myös sinulle, joka et jaksa enää yhtään CV-klinikkaa.

Tekes
Avek
Luova Eurooppa
NewCo Helsinki
Akavan Erityisalat - Kysy lakimieheltä työelämäasioista
Castrén & Snellman - Kysy lakimieheltä tekijänoikeusasioista

Klinikkapäivän aikataulu:
Klo 9.00 Ilmoittautuminen
Klo 9.30 Klinikoitsijoiden esittäytyminen ja tietoiskut
Klo 11.30 Lounastauko (omakustanteinen)
Klo 12.00-16.00 Klinikkatapaamiset
Klo 10.00-11.30 ja 13.00-14.30 Kumous-työpajat

Valmistaudu tapaamisiin miettimällä valmiiksi mistä aiheesta haluat keskustella ja mitä kysyä. On hyvä valmistella noin minuutin mittainen tiivis esitys aiheestasi.


SULA-konferenssi 12.10.2017

The conference is moderated by Mikko Silvennoinen, Creative Entrepreneur and Media Professional (FI)

9.30 Registration and morning coffee

10.00 Welcome / Opening words
Managing Director Kai Huotari, Cable Factory

10.15 Keynote: Finding One’s Own Art and the Power of Community
Media Artist Kate Johnson and Curator Michael J. Masucci (USA)

11.00 Keynote: The Renovation of the Rijksmuseum and Its Future Challenges
Exhibition Manager Tim Zeedijk, Rijksmuseum (NL)

12.00 Lunch

13.00 Art of Animation, Working with the Likes of Disney
CEO Anttu Harlin, Gigglebug (FI)

13.20 The Sustainable Arts Organisation - from surviving to thriving
Birgitta Persson, Olivearte (SE)

13.40 Confessions of a Curator
CEO & Curator Laura Köönikkä, Finnish Art Agency (FI)

14.00 Case: Creative Lenses research presentation    
Lucy Kimbell and Bethany Rex, University of the Arts London (UK)
                
Catalyst programme update                      
Sarah Rhodes and Bethany Rex, University of the Arts London (UK)

14.20 Panel Discussion: Managing Creative Talents
Moderator Outi Järvinen, Arts Management Helsinki (FI)
Birgitta Persson, Kate Johnson, Lucy Kimbell, Mariina Hallikainen (FI), Elise Pietarila (FI)

15.00 Award Ceremony and Toasts

16.00 Closing words

SULA Pitch klo 10-15

Aiemmin AVEKin CD2-kilpailuna tunnettuun SULA Pitchiin valitaan 12 yritystä kirjallisten hakemusten perusteella. Valitut yritykset osallistuvat pitchausvalmennukseen Helsingissä 5.-6.10.2017.

Valmennuksen vetää Sibylle Kurz, joka on kouluttanut eurooppalaisia luovien alojen osaajia pitchaamaan jo yli kaksikymmentä vuotta. Valmennus pidetään englanniksi Helsingissä ja pitchauskisaan osallistujilta edellytetään osallistumista valmennukseen. Pitchauskisa käydään englanniksi ja tuomaristo on kansainvälinen. Osallistuminen valmennukseen ja kilpailuun on maksutonta.

SULA pitch -haku ja lisätiedot (AVEKin www-sivut). Haku päättyi 8.9.2017.

SULA Fair klo 10-16

SULAn yhteistyökumppanit tarjoavat tapaamis- ja infopisteitä tapahtuman osallistujille.

TAKU-tuottajapalkkinnot

TAKU ry palkitsee tapahtumassa vuoden tuottajan ja vuoden tuotannon. Nimiä ja perusteita palkinnon saajiksi voi ehdottaa 28.9.2017 asti: tuottajapaiva.fi/palkinnot/ehdota-palkintoa. Valitsijan nimi paljastetaan myöhemmin. Tutustu aiempina vuosina palkittuihin tuottajiin ja tuotantoihin: tuottajapaiva.fi/palkinnot/palkitut.


Liput

Normaalihintainen lippu 62 € (sis. ALV 24 %)
Opiskelijalippu 37,20 € (sis. ALV 24 %, varaudu todistamaan opiskelijastatuksesi tapahtumassa)

TAKUn jäsenet pääsevät tilaisuuteen jäsenhinnalla: holvi.com/shop/SULA2017

Liput sisältävät pääsyn 11.10. klinikalle (erikseen varattavat tapaamiset) ja tietoiskut sekä 12.10. konferenssipäivän ohjelman, pitchausohjelman, kahvit ja lounaan.


Puhujat

Mikko Silvennoinen, CEO, tc executive - Happy Endings. Mikko is an international television executive with experience in launching new platforms, rights acquisitions, production and scheduling. He loves new projects that require starting from scratch and often enjoys working with challenger brands. Currently, Mikko is working with youtubers at Tubecon (the largest youtubers’ event in Europe) and launching Viafree Finland (MTG Viasat’s ad-funded online video service). youtube.com/user/AlastonTuottaja; Instagram: @mikkosi; Twitter: @mikkosi; Snapchat: Silvennoinen

Kate Johnson is an artist, Emmy Award-winning filmmaker and educator. Her work ranges from narrative features to video art installations and large-scale site-specific projection mapping. Her collaborations have been exhibited at galleries, festivals and museums internationally. She is Assistant Professor of Digital Media at Otis College of Art & Design, has guest lectured at conferences and universities internationally and is principle at LA’s seminal video art group.

Michael J. Masucci is an award-winning video artist, writer, curator, and mediator. He serves as an Arts Commissioner for the City of Santa Monica, where he chairs the Public Art Committee. His collaborations have been exhibited internationally. He is a co-founder of LA’s seminal video art group EZTV, whose early work and archives are part of the permanent collections of USC. He is also co-creator of CyberSpace gallery, one of the world’s first digital art galleries.

Kate and Michael often work together and during the years of their collaboration, they have served the LA and Californian art community in many ways, organizing events and exhibitions, and collaborating with several events such as Siggraph, the Fringe Festival/LA, FreeWaves as well as Burning Man Festival in its early years. More information: www.eztvmedia.com

Tim Zeedijk (Tilburg, 1976), studied History of Art at Utrecht University, specializing in 17 th century Dutch art and the history of collecting. From 2003 to 2009 he worked as an assistant- secretary of the teams preparing the refurbishment of the Rijksmuseum. From 2009 until 2016 Zeedijk was Head of Exhibitions at the Rijksmuseum, closely involved in the further developing and realization of the New Rijksmuseum. From 2017 onwards he will develop and organise the program of travelling exhibitions – a renewed focus of the Rijksmuseum now that the renovation  and refurbishment of the main building and the exhibition wing are completed. More information: www.rijksmuseum.nl

Anttu Harlin is the Co-Founder and CEO of Gigglebug Entertainment – a Helsinki-based games and animation studio focused on positive children’s content. The company creates and produces original animation brands for the global market. Anttu is also the co-creator and writer of ‘Gigglebug’, the company’s first hit TV series and app collection. ‘Gigglebug’ was first launched in 2013, with over a million downloads and number one chart positions in 64 countries. The ‘Gigglebug’ TV series (52×5) has been sold to 13 countries and began to air in summer 2016. In June 2017, Disney Channels EMEA announced a new commission for an original animated series called ‘101 Dalmatian Street’, based on a pitch by Anttu and Joonas Utti from Gigglebug Entertainment. More information: www.gigglebugentertainment.com

Birgitta Persson, COO - Point of Value; Co-Director - Olivearte Cultural Agency. Birgitta is dedicated to supporting and developing the resilience of organisations so that they can reach their full potential. She does that currently in her capacity as COO at the consultancy company Point of Value and as one of three co-directors of Olivearte Cultural Agency. After 12 years leading Trans Europe Halles, one of Europe’s most dynamic networks with 70 members in 30 countries, she has ample experience of international collaboration, EU-projects and networking. During her 10 years at the cultural centre Mejeriet in Lund, Sweden she worked as promotor, producer, fundraiser and head of communication and organized hundreds of concerts, festivals, dance events, arts exhibitions and arts projects. (Photo Andy Sawyer)

Laura Köönikkä is the founder and CEO of Finnish Art Agency. She is one of the leading independent figures in curating, producing, art advicing in Finland. Laura is a passionate art expert with desire to change the static structures of organizational culture and shaking things up. Since 2003 she has been curating and managing projects for various institutions such as Espace Louis Vuitton Tokyo in Japan, Pori and Tampere Art Museums in Finland, Bildmuseet and Fullersta Gård in Sweden, KARST gallery and Bury Art Museum in UK and Kunsthall Grenland in Norway. She was the curator and commissioner for the Finnish Pavilion in Venice Biennale (2011).

Bethany Rex is Postdoctoral Research Assistant in the Innovation Insights Hub at University of the Arts London where she works on the Creative Lenses project. She is also a Visiting Research Associate in the department of Media, Culture, Heritage at Newcastle University (UK). Her research investigates changes which have taken place in the cultural sector, particularly to local authority museum management in the UK, as a result of public sector budget cuts and changing perspectives on how public services should be managed. She is interested in how individuals and groups involved in cultural organisations adapt to these circumstances and negotiate their roles in this altered environment. In a broader sense, she is interested in how commitments to ideals such as accessibility, public ownership and equity which have been central to the legitimacy and distinctiveness of publicly-funded cultural organisations for decades, are maintained, neglected or re-examined in this context.

Dr Sarah Rhodes is a practice based design researcher, maker and educator who brings her project skills in participatory action research to Creative Lenses. She is managing the collaborative research of the Creative Lenses Catalyst programme, which includes training, mentoring and supporting eight European arts and cultural organisations in practice based, research methods and ethics, as well as input into the design and production of materials such as case studies for the Knowledge Base. Her cross-cultural, interdisciplinary research is based in participatory design process, particularly in its use to bridge the divide between marginalised groups and its utilisation for social innovation and sustainable practices. She was previously a design researcher for the AHRC-funded, Public Collaboration Lab research project at University of the Arts London, which explored the potential for, and the value of, strategic collaboration between design education and local government.

Like the shop she kept as a child selling flowers to her grandma, Mariina Hallikainen has always enjoyed starting and running businesses. The money hasn't come as easy after she turned eight but it hasn't scared her away from entrepreneurship. In 2009 she took the position of a CEO and co-founded Colossal Order Ltd, a Finnish game company focusing on simulation games for PC/Mac/Linux -platforms. Eight years later the future is looking bright for Colossal Order as they are behind the hugely successful city builder Cities: Skylines published by Paradox Interactive in March 2015. Read more: www.colossalorder.fi

Elise Pietarila, CEO, Executive Producer - Gimmeyawallet. “Managing creativity: Chaos under control.” Read more: www.gimmeyawallet.fi


Yhteystiedot:

Kiinteistö Oy Kaapelitalo: Raine Heikkinen, raine.heikkinen(at)kaapelitehdas.fi
Helsingin kaupunki, Creative and Inclusive Finland -hanke: Taina Seitsara, taina.seitsara(at)hel.fi
TAKU ry: Vilja Byström, vilja.bystrom(at)taku.fi
AVEK, Tapahtumatuotanto: Kati Uusi-Rauva, tuottaja, kati.uusirauva(at)gmail.com, puh. 040 865 8738