Ajankohtaista

JA TÄHÄN KOHTAAN SITTEN SITÄ LUOVUUTTA, JOOKO?

Stuba Nikula
30.3.2011 klo 13:34

Eurooppalainen harrastus ottaa uuteen käyttöön satamia, telakoita, lentokenttiä ja muita laajoja entisiä teollisuusalueita on voimissaan myös Hampurissa. Hafencity (www.hafencity.com) on parinkymmenen vuoden projekti, jonka kokoluokka on n. puolitoista Kalasatamaa (tai Jätkäsaarta).

Yksi alueen vanhoista ratapihoista makasiineineen on suunniteltu luovan toiminnan, taiteen ja kulttuurin käyttöön. Ja tällainen käyttö tarvitsee saksalaisen ajattelun mukaan käynnistyäkseen symposiumin, jota seuraa kuukausittaiset seminaarit ja workshopit.

image

Symposiumin rahoilla minutkin lennätettiin paikalle puhumaan ja katselemaan.

Symposiumin pitopaikka oli jo 80-luvun alussa alkanut projekti Kampnagel (www.kampnagel.de). Varsin kiinnostava paikka, jonka sijainti vain ikävä kyllä ei ole kovin järkevä - tuntui jotenkin tutulta.

image

Laskin ohjelmasta jonkunkin professor doktorin, yhden vielä pitemmän akateemisen tittelin sekä itseni. Tämä lupasi rivakkaa keskustelua ja napakoita kommentteja. Takkuileva simultaanitulkkaus vahvisti elämystä vielä kivasti. Onneksi oma osuuteni oli 20 minuutin yksinpuhelu ja sitä seurannut kyselyhetki.

image

Oberhafenin alue (www.hafencity.com/en/quarters.html) sinällään on ihan kiinnostava. Kummallinen kapea ja pitkulainen 9 hehtaarin maakaistale uuden alueen ja vanhan kaupunkirakenteen välissä. Rakennukset ovat makasiinimaisia ja pitkiä. Pisin 400m. Yhteensä pinta-alaa on n. 15 000m2.

image

Yhteistä lähes kaikille rakennuksille on katetut lastauslaiturit poispalaneiden VR:n makasiinien tapaan. Katettua julkista ulkotilaa ei Helsingissä ole enää lainkaan eikä Hampurissakaan kuulemma tuhlattavaksi asti. Kiitos vaan kaikille maailman tehokkuus- ja turvallisuuskonsulteille.

image

Alue on vielä virallisesti ratapihaa, mutta tilanne alkaa muuttua 2013 alkaen. Sitä ennen siis keskustellaan, tehdään selvityksiä, verkotutaan, kahvitellaan, workshopataan ja tuotetaan ainakin powerpointtia. Kun vain eivät yliteoretisoisi koko hommaa, kuten aloitussymposiumin perusteella tuntuisi tapahtuvan.

image

Jahkailuun käytetyn ajan takia momentumin missaaminen on monen tällaisen projektin helmasynti. Itse karsastan myös tuota suunnittelupöydällä tehtyä ajattelua. "Menkäähän kaikki kuulit tyypit fiksipyörillänne tuohon nurkkaan kaupunkia luomaan ja kehittelemään, niin meidän isojen poikien on kiva katsoa teitä lasilaatikoistamme."

image

Muu Hafencity rakentuu jo kovaa vauhtia. Kuulemma ikävästi tiellä ollut vanha kaasutehdaskin on saatu purettua. Puolen miljardin euron loppuhintaa lähestyvä konserttitalo (en.wikipedia.org/wiki/Elbe_Philharmonic_Hall) on harjassaan ja ensimmäiset megalomaaniset pääkonttorit ovat loppusuorallaan. Oma yliopistokin on tekeillä.

image

Hafencityn teiden nimet ovat shanghaita, sumatraa, kongoa ja muuta vastaavaa. Niin kai se on, että  istuupa nimistölautakunta missä tahansa millä tahansa kokoonpanolla, niin mielikuvituksella on rajansa. Onkohan jonnekin istutettu väkisin hampurin satamaslangiksi nimettyjä toreja?

image

Tarttee varmaan käydä jonain tulevana vuotena kurkkaamassa miten hommat etenee. Saksalainen suunnittelujänne ulottuu malttamattomasti myös vuoteen 2034, jolloin joen keskustan puolella olevan tukkutorihallialueen vuokrasopimus raukeaa. Se kuulemma avaa uusi mahdollisuuksia myös Oberhafenille. Se näkee, ken elää.