News

KaapeliWalksit pyörähtävät käyntiin tammikuussa

28.12.2017 klo 12:29

Toivotut opastetut kiertokäynnit, KaapeliWalksit, alkavat tammikuussa Kaapelitehtaalla!

Mitä presidentti Urho Kekkonen tarjoili valtiovieraille Kaapelitehtaan hississä? Miten Mick Jagger liittyy Kaapelitehtaaseen? Entä miten Kaapelitehdas linkittyy suomalaisen urheilun historiaan?

Vastaukset näihin kysymyksiin ja lukuisia muita tarinoita kuullaan tammikuusta alkaen, kun Kaapelitehtaalla aloitetaan säännölliset opastetut kiertokäynnit.

Kaapelikierrokset syntyivät kysynnästä.

- Meille tulee jatkuvasti pyyntöjä päästä tutustumaan Kaapelitehtaan toimintaan, kertoo Kiinteistö Oy Kaapelitalon toimitusjohtaja Kai Huotari.

Oppaat kuljettavat vierailijoita Kaapelitehtaan käytävillä ja kulissien takana sekä kertovat tarinoita talon vaiherikkaasta historiasta. Kierrosten aikana pääsee sukeltamaan suomalaisen yhteiskunnan muutoksiin aina teollistumisen ajasta luovan luokan esiinmarssiin. Miten Kaapelitehtaalla siirryttiin kaapelin valmistamisesta tietokoneajan kautta Suomen suurimmaksi kulttuurikeskukseksi?

Osallistujilla on mahdollisuus päästä kurkistamaan taiteilijoiden työhuoneisiin, nähdä arkistohelmiä Kaapelitehtaalla kuvatuista elokuvista ja testata vaikkapa soittotaitojaan bändikämpäksi sisustetussa Poppikopissa.

- Olemme erittäin ylpeitä Kaapelitehtaan vaiherikkaasta historiasta ja elävästä, monimuotoisesta nykyisyydestä. Hyppää mukaan elämysmatkalle! Huotari kutsuu.

KaapeliWalkseja järjestetään 13.1.2018 alkaen joka lauantai klo 14.00, ja kierros kestää noin 1,5 tuntia. Myös räätälöidyt kierrokset ovat mahdollisia.  

Liput: 25 € / 22 € / 12,50 €

Lue lisää

Tutustu kaapelilaisiin - Dokumenttisarja Kaapelitehtaan vuokralaisista

28.11.2017 klo 16:19

Tutustu kaapelilaisiin!
- Dokumenttisarja Kaapelitehtaan vuokralaisista

Kaapelitehtaan 25 -juhlavuosi huipentuu talon vuokralaisista kertovaan 25-osaiseen KAAPELILAISET-lyhytdokumenttisarjaan. Ääneen pääsevät Suomen suurimmassa kulttuurikeskuksessa työskentelevät taiteilijat ja muut kulttuurialan tekijät, jotka avaavat katsojalle työtilansa ja kertovat omasta toiminnastaan sekä suhteestaan Kaapelitehtaaseen.

- Dokumenteilla juhlistamme taiteilijoita ja persoonallisuuksia, jotka muodostavat Kaapelitehtaan sielun, Kiinteistö Oy Kaapelitalon toimitusjohtaja Kai Huotari sanoo.

Dokumenttisarja julkaistaan Kaapelitehtaan joulukalenterina, ja ensimmäinen luukku aukeaa torstaina 30.11.2017. Uusi jakso nähdään joka päivä klo 12 Kaapelitehtaan Facebook-sivuilla ja Youtube-kanavalla aina jouluaattoon saakka.  

- Sarjan tiimoilta avautui ainutlaatuinen mahdollisuus päästä sinne luovuuden alkulähteille, joka kätkeytyy tämän valtavan teollisuusrakennuksen sisälle. Itselleni avautui aivan uudenlaisia näkemyksiä niin taiteesta kuin muustakin kulttuurialasta ja mikä parasta, pääsi tutustumaan lähemmin näihin mahtaviin henkilöihin, jotka Kaapelitehtaan hengen luovat. Toivottavasti nämä tunnelmat välittyvät myös kaikille katsojille, kertoo dokumenttisarjan tuottaja Lauri Helle.

Dokumentit on kuvannut vuosien 2016-2017 aikana työryhmä Lauri Helle ja Eero Lämsä, ja niiden tilaajana on Kiinteistö Oy Kaapelitalo.

Joulukalenterin luukkujen julkaisuaikataulu:

Luukku 1. Soile Kaukolander / Isännöitsijä, Kiinteistö Oy Kaapelitalo - 30.11.2017
Luukku 2. Hannu Peltomaa / Elokuva-alan moniottelija, Elovalkia Oy - 1.12.2017
Luukku 3. Ulla Kuronen / Kuvataiteilija & taidetarvikekauppias, Farbe Oy - 2.12.2017
Luukku 4. Teho Majamäki / Muusikko - 3.12.2017
Luukku 5. Michael Rahikainen / Kuvataiteilija - 4.12.2017
Luukku 6. Stefan Bremer / Valokuvaaja - 5.12.2017
Luukku 7. Angela Oker-blom / Kuvataiteilija - 6.12.2017
Luukku 8. Seppo Sinkkonen / Kehystäjä, Kehysgalleria Art & Frame Oy - 7.12.2017
Luukku 9. Erja Salo / Intendentti, Valokuvataiteen museo - 8.12.2017
Luukku 10. Harri Antikainen / Toimitusjohtaja & tanssinopettaja, Balanssi Studiot Oy - 9.12.2017
Luukku 11. Päivikki Soukka / Tekstiilitaiteilija, Pohjan akka - 10.12.2017
Luukku 12. Rainer Kaunisto / Nukketeatteritaiteilija 11.12.2017
Luukku 13. Auvo Niiniketo / Liikuntaneuvos, Hokutoryu ju-jutsu - 12.12.2017
Luukku 14. Jaakko Niemelä / Kuvataiteilija - 13.12.2017
Luukku 15. Sirpa Kukkonen / Taidekäsityöläinen, Sirpak Oy - 14.12.2017
Luukku 16. Katja Tukiainen / Kuvataiteilija - 15.12.2017
Luukku 17. Mikko Puotila / Toimitusjohtaja, Woodnotes Oy - 16.12.2017
Luukku 18. Juha Danson / Lasitaiteilija - 17.12.2017
Luukku 19. Janne Wass & Lasse Garoff / Kulttuurilehti Ny Tid - 18.12.2017
Luukku 20. Raoul Björkenheim / Muusikko & musiikinopettaja - 19.12.2017
Luukku 21. Izmo Heikkilä / Luova johtaja, Bauer Media Oy - 20.12.2017
Luukku 22. Sanna Kekäläinen / Tanssitaiteilija - 21.12.2017
Luukku 23. Mazdak Nassir / CCO & Co-Founder, Space Nation Oy - 22.12.2017
Luukku 24. Elias Koski / Compliance Officer & COO, Helsinki Capital Partners Oy - 23.12.2017
Luukku 25. Teemu Lehto / Aikatutkija - 24.12.2017

Kuva: Daniel Giljam

BLOGI: Matkakertomus - TEH84 Kiova

8.11.2017 klo 13:31

Kiinteistö Oy Kaapelitalo osallistui Trans Europe Hallesin kokoukseen nro 84 Kiovassa

TEH Camp Meeting järjestettiin 19.-22.10.2017 ruskan punaamassa Kiovassa, IZONE nimisessä kulttuurikeskuksessa. Kiinteistö Oy Kaapelitalo on vahvasti mukana Trans Europe Halles -verkoston toiminnassa, ja ilokseni pääsin nyt ensimmäistä kertaa itse mukaan tapaamiseen. Matkasta teki erityisen mielenkiintoisen lisäksi Ukrainan tilanne, ja siitä käydyt keskustelut.

Camp Meeting IZONEssa

Kulttuurikeskus IZONE sijaitsi aikaisemmin Donetskissa itäisessä Ukrainassa. Vuonna 2014 separistiryhmät valloittivat alueen hallintorakennusten lisäksi myös IZOLEYZIA-kulttuurikeskuksen. Tämän seurauksena koko keskuksen henkilökunta muutti Kiovaan neuvostoaikaiseen satamarakennukseen, ja remontoi sen uudeksi kulttuurikeskukseksi.

IZONE on tarkasti vartioitu sijaintinsa vuoksi, ja sitä ympäröi korkea piikkilangalla varustettu aita.

Kulttuurikeskuksessa on esillä taidetta, joka pelastettiin alkuperäisestä IZOLEYZIA kulttuurikeskuksesta Itä-Ukrainasta.

Kolmen päivän aikana tapaamisessa verkostoiduttiin 90 osallistujan kesken, sekä erilaisissa work session -työpajoissa että vapaamuotoisempien ohjelmien ohessa. Ensimmäinen päivä sisälsi pääasiassa tietoa verkoston toiminnasta ja siitä, mitä tuleman pitää. Lisäksi tutustuimme IZONEen sekä hieman myös Kiovan keskusta-alueeseen. Toisena ja kolmantena päivänä jakauduttiin eri teemoja sisältävien työpajoihin sekä tapaamisiin kuuluviin virallisempiin osuuksiin, joissa jäsenkeskukset äänestivät tulevista hankkeista ja toivottivat tervetulleiksi uusia keskuksia mukaan toimintaan.

Toisen päivän ohjelmaksi valitsin kaksi erilaista työpajaa. Kuulin mm. lisää TEH-keskusten välisestä työntekijävaihdosta, johon kollegani, markkinointi-ja myyntipäällikkö Raine Heikkinen, oli viisi vuotta sitten osallistunut. Uusi nelivuotinen vaihto-ohjelma käynnistyy alkuvuodesta 2018. Kaapelitalo on kiinnostunut toimimaan yhtenä host-keskuksena, ja vaihtamaan näin tiiviisti parin viikon ajan kokemuksiaan jonkun toisen keskuksen työntekijän kanssa.

Osallistuin myös hauskaan ongelmanratkaisupeliin, jossa osallistujat jaettiin ryhmiin. Kukin ryhmä pureutui kuvitteellisen keskuksen ongelmaan. Joukkueeni kohtasi vasta perustetun kulttuurikeskuksen haasteet. Pelin edetessä haasteet lisääntyivät, mutta vastaan tuli myös myötätuulta.

Pelaaminen oli hauskaa ja saimme aikaan hyvinkin luovia ratkaisuja ilon ja äärettömän tiukan aikataulun myötävaikutuksella. Kaikkien pelaavien joukkueiden lopputulemat omissa haasteissaan olivat erilaiset, mutta jokaisessa löytyi yhteläisyyksiä. Vahvuuksiksi nousivat “boxin ulkopuolelta” asiaan lähestyminen, yhteistyö erilaisten toimijoiden kesken, taustauen saamisen merkitys verkostolta (tässä tapauksessa TEH) sekä valmiiden esimerkkimallien hyödyntäminen eli benchmarking. Hyviä muistutuksia kaikki. 

SOFT POWER - kulttuurityön rooli kriisitilanteissa

Ukraina on Euroopan köyhin sekä korruptoitunein valtio. Lisäksi maa on sotatilassa. Kiovassa Ukrainan liput liehuivat ja kuvia voitontahtoisista sotilaista näkyi mainostolpissa. Freedom is our religion -viesti korosti Maidenin aukiolla vallankumouksen mielenosoituksissa ja väkivaltaisuuksissa 2014 tuhoutuneen rakennuksen työmaata. Camp meetingin sessioiden ja paneelikeskustelun aiheeksi lauantaina nousi kulttuurityön merkitys kriisitilanteissa.

Ukrainassa kulttuuriaktivistit ovat alkaneet luomaan yhteisiä tiloja ihmisille, joilla on halua auttaa sekä muuttaa systeemiä rauhanomaisin keinoin. Keskuksia, avoimia tiloja ja tapahtumia syntyy vapaaehtoisvoimin ja yksityisellä rahoituksella suurimpiin kaupunkeihin ja toiminta on laajentunut vuoden 2014 tapahtumien jälkeen nopeasti. Neutraaleja tiloja syntyy myös siksi, että nuori innovatiivinen väki saataisiin pysymään maassa, kohtaamaan toisiaan ja jakamaan ajatuksiaan sekä ideoitaan.

Kaikki paneelikeskustelussa olleet kertoivat toimivansa ns. pehmeällä voimalla. Soft power on heidän tapansa viestiä valtiolle muutoksen tarpeesta. Se on heille myös tapa taata toimintansa nyt ja jatkossa.

Kriisitilanteilla on ihmisiä yhdistävä voima. Kuulimme myös esimerkkejä Pohjois-Irlannista sekä Serbiasta, joissa kulttuurityöllä on saavutettu paljon iloa ja toivoa kriisitilanteiden keskellä. TEH:n kautta keskusteluyhteys löytyi kulttuurikeskusten välille ja IZONE on saanut paljon uskoa ja tukea molemmilta toimijoilta.

Kulttuurikeskus - linkki ihmisten välillä

Mitä jäi käteen? Kun käy katsomassa omaa toimintaansa kauempaa, näkeekin lähemmäs. Kiinteistö Oy Kaapelitalon hallinnoimilla Kaapelitehtaalla ja Suvilahdella on suuri rooli mahdollistajana ja ihmisten yhdistäjänä. Se on yksi kulttuurikeskusten tärkeimmistä tehtävistä - toimia linkkinä ihmisten ja ajatusten välillä, oli sitten maan poliittinen tilanne millainen vain.

Kaiken työn ja touhun keskellä ei aina muista pysähtyä näkemään millaiset vaikutukset omalla työllään kulttuurikeskuksessa voi parhaimmillaan olla. Tästäkin syystä reissu oli ennen kaikkea inspiroiva. Teemme täällä helkkarin tärkeää työtä. Ja niin tehdään myös muualla. TEH tapaaminen sai minut siitä entistä enemmän vakuuttuneeksi. Kiitos!

Teksti ja kuvat: tuotantokoordinaattori Aija Korhonen

Ensimmäinen kansainvälinen taiteen ja luovien alojen ammattilaistapahtuma SULA järjestetään Kaapelitehtaalla 11.-12.10.2017

10.10.2017 klo 08:54

Helsingin Kaapelitehtaalla järjestettävä SULA – Sustainability and Love for Arts 11.-12.10.2017 nostaa esiin taiteen ja luovien alojen keskeisiä osaajia, selviytymistarinoita ja uusien kestävien toimintamallien luomisen. Tapahtuma on suunnattu luovien alojen toimijoille, yrittäjille, startupeille, taiteilijoille sekä luovien alojen liiketoiminnan kehittäjille.

SULA-tapahtuma täyttää alan tyhjiötä

SULA tarjoaa sekä näköaloja että käytännön vinkkejä luovien alojen tekijöille kestävän toiminnan tueksi. Luovilla aloilla ei ole aiemmin ollut vastaavaa yhteistä ammattilaistapahtumaa.

- SULA tulee täyttämään tätä tyhjiötä. Taiteen ja kulttuurin perinteiset rahoitusmallit ovat murroksessa, ja alan tulee löytää uusia tapoja toimia. Haluamme luoda tapahtuman, jossa toimijat voivat vaihtaa kokemuksia ja oppia toisiltaan. Tapahtumasta rakennetaan vuosittaista, kansainvälistä tapaamisfoorumia taiteen ja luovan työskentelyn ammattilaisille, Kiinteistö Oy Kaapelitalon toimitusjohtaja Kai Huotari kertoo.

SULA-tapahtuma on kaksipäiväinen. Keskiviikko 11.10. on asiantuntijapäivä, jolloin luovien alojen yrittäjille ja ammattilaisille on tarjolla SULA-klinikoita oman yrityksen tai idean kehittämiseen. Torstain 12.10. konferenssiohjelman lisäksi luvassa on sijoittajapitchaukseen tähtäävä liikeideakilpailu SULA Pitch.

Kansainvälisiä ja kotimaisia selviytymistarinoita

Tapahtuman punaisena lankana ovat luovien alojen selviytymis- ja menestymistarinat, joita jokainen puhuja luotaa omista kokemuksistaan käsin. SULA-konferenssin pääpuhujina ovat Emmy-palkittu elokuvantekijä Kate Johnson ja pitkän linjan mediataiteilija Michael J. Masucci Los Angelesista. Kaksikko on ollut perustamassa lukuisia kulttuuritapahtumia, mm. Burning Man Festivalia sekä toiminut Kalifornian taiteilijayhteisön pitkäaikaisina kuraattoreina.

- Los Angelesissa roolimme on ollut paitsi tehdä taidetta myös puhua teknologisen innovaation ja sosiaalisen muutoksen puolesta. Työmme ennakoi tulevaisuutta samalla kun se suojelee mennyttä. Palaamme todella mielellämme Helsinkiin, jossa vaalitaan ideoita ja luovuutta, Johnson ja Masucci kertovat.

Konferenssin toinen pääpuheenvuoro on Hollannin Rijksmuseumin uudistusprosessissa keskeisesti mukana olleella näyttelyjohtaja Tim Zeedijkillä.

Mukana ovat myös animaatiotuottaja Anttu Harlin Gigglebug Oy:stä, joka on onnistunut solmimaan merkittävän sopimuksen Disneyn kanssa sekä yksi Suomen menestyksekkäimmistä kuraattoreista Laura Köönikkä Finnish Art Agencystä.

Vaikuttava yhteistyökumppanikaarti

Konferenssin järjestämisessä on mukana useita yhteistyökumppaneita. Kiinteistö Oy Kaapelitalon lisäksi mukana ovat Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEK, Helsingin kaupunki, Opetus- ja kulttuuriministeriön Creative and Inclusive Finland -hanke, Tekes, taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö TAKU ry sekä Luova Eurooppa -ohjelman rahoittama Creative Lenses -hanke.

- On erittäin kiinnostavaa nähdä, miten konferenssiformaatti palvelee luovien alojen ammattilaisia. On hienoa, että voimme pilotoida SULAa yhteistyössä keskeisten kotimaisten luovien alojen kehittäjien kanssa! Saamme Helsingin tapahtumatarjontaan SULAsta mainion lisän, Helsingin kaupungin osuutta edustava erityissuunnittelija Taina Seitsara iloitsee.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Kai Huotari, Kiinteistö Oy Kaapelitalo, kai.huotari@kaapelitehdas.fi, puh. 050 384 1557
SULAn tuottaja Kati Uusi-Rauva, kati.uusirauva@agma.fi, puh. 040 865 8738
Erityissuunnittelija Taina Seitsara, Helsingin kaupunki, taina.seitsara@hel.fi, puh. 040 334 7048

SULAn tapahtumasivut

kaapelitehdas.fi
creativelenses.eu
kopiosto.fi/avek
cifinland.fi
tekes.fi
taku.fi
hel.fi

Tapahtuma Facebookissa
facebook.com/sulahelsinki
instagram.com/sulahelsinki
twitter.com/sulahelsinki

KAAPELI 25 – reminiscences and recollections of the Cable Factory is published

14.9.2017 klo 14:09


Kaapelitehdas, Cable Factory, will celebrate its 25th anniversary in the fall of 2017. The former cable factory, which was for decades the largest building in Finland and a symbol for Finland's transition from an agrarian society to an industrialized country, has been a center for Finnish art and culture since the early 1990s. Over the years, it has housed numerous high-profile Finnish artists, photographers, writers, musicians, dance artists and filmmakers.

- It has also become a major venue for art and a hub for creative collaboration. This internationally unique location has survived the challenges of time and been able to renew itself, says Kai Huotari, CEO for Kiinteistö Oy Kaapelitalo.

KAAPELI 25 is an anniversary book that brings together memories of the past and visions of the future of some of the key people in the cultural center's history: artists, politicians and officials who are responsible for the building of the Cable Factory, tenants and employees who have worked in the house at various stages, and partners who have followed the development of the house into a significant European cultural center.

The book is published in hardcover and in full colour printing in three different languages: Finnish, Swedish, English. It will be available on 14 September, 2017.

Additional information:
Managing Director, Kai Huotari, Kiinteistö Oy Kaapelitalo, kai.huotari@kaapelitehdas.fi, tel. 050 384 1557

intokustannus.fi/kirja/kaapeli-25

Photo: Patrik Rastenberger

Taiteiden yö aloittaa Kaapelitehtaan 25-vuotisjuhlallisuudet

22.8.2017 klo 13:54

Suomen suurin kulttuurikeskus Kaapelitehdas täyttää tänä vuonna 25 vuotta, ja Taiteiden yö 24.8.2017 polkaisee syksyn juhlallisuudet käyntiin. Syntymäpäivien kunniaksi ohjelma on tänä vuonna erityisen upea ja runsas. Koko perheen tapahtumassa on tarjolla niin avoimia ovia, musiikkia, näytöksiä, opastuksia ja esityksiä, työpajoja kuin taidenäyttelyitäkin.

 

Kaapelitehtaan Taiteiden yönä koko talossa tapahtuu! Sisäpiha, tapahtuma- ja Kaapelitehtaan vuokralaisten omat tilat ovat avoinna jokaiselle kaupunkilaiselle.

Tarjolla on tuttuja suosikkeja sekä uutuuksia

Perinteiseen tapaan Kaapelitehtaan toimijat tarjoavat sisäpihan lavalla parhaita maistiaisiaan. Luvassa on mm. sirkusteatteriesitys sekä wushu-, nukketeatteri- ja tanssinäytöksiä. Lavan ohjelma huipentuu Koko Suomen Humppahaasteeseen ja pihatansseihin.

Kaapelitehtaan museoissa on avoimet ovet, kuvasuunnistusta ja yleisöopastuksia. Valokuvataiteen museossa avautuu Taiteiden yönä kolme uutta valokuvanäyttelyä, ja Teatterimuseosta ja Hotelli- ja ravintolamuseosta löytyy rakkausteemaiset näyttelyt ja ohjelmaa.

Lisäksi mukana ovat lasten vanhat tutut suosikit kuten maalausseinät ja legorakentelutyöpaja.

-    Tämän vuoden uutuuksina voi mm. hakea itselleen runon Runoilijan vastaanotolta sekä nauttia illallisesta tunnelmallisen Merikaapelihallin taivaan alla, Kaapelitehtaan Taiteiden yön tuottaja Ulla Viskari-Perttu kertoo.

Talon isoimpaan tapahtumatilaan katetaan illallispöytiä vierailijoille, jotka voivat tuoda mukanaan omat astiat, ruoat ja juomat. Turbiinisalissa voi puolestaan sukeltaa Talvisirkuksen tekijöiden videoinstallaatioon livemusiikilla. Pannuhallissa voi seurata Helsingin Juhlaviikkojen Varjele-tanssiteoksen kenraaliharjoituksia.

Musiikkitarjonnan valikoima yltää perinteikkäästä viulun ja hanurin tanssimusiikista Darlingbeen akustiseen ja Slush Music & Rony Rexin elektroniseen tanssimusiikkiin.

-    Illan musiikillisena helmenä on Kamariorkesteri Avanti!, jonka barokki-cembalot edustavat juuri sellaista elämystä, jota itse lähtisin Taiteiden yön tapahtumista hakemaan, Viskari-Perttu vinkkaa.

Kaapelitehtaan 25 vuotta ovat täynnä tarinoita

Lyhytdokumenttielokuvat 1990-luvulta sekä tuoreet lyhytdokumentit pitkään Kaapelitehtaalla toimineista vuokralaisista valottavat Kaapelitehtaan 25-vuotista taivalta. Tarkemmin talon historiaan pääsee tutustumaan Kaapelikierroksilla, joita järjestetään illan aikana useampia.

-    Kaapelitehdas lanseeraa syksyllä KaapeliWalks -nimiset opastetut kierrokset. Kaapelitehtaan Taiteiden yön kävijät pääsevät jo nyt näille kierroksille tutustumaan Kaapelitehtaan moninaisiin tiloihin, sen rikkaaseen historiaan ja värikkääseen henkilögalleriaan olympiavoittajasta tehtaanjohtajiin ja taiteilijoihin, kertoo Kaapelitehdasta pyörittävän Kiinteistö Oy Kaapelitalon toimitusjohtaja Kai Huotari.

Kävijät voivat myös ostaa ensimmäisen vuokralaisten koostaman Kaapelizinen eli pienlehden, jossa on talon toimijoiden esittelyjä, tai tulla itse kertomaan omia muistojaan Kaapelitehtaasta tarinanurkkauksessa. 


Tervetuloa juhlimaan kanssamme!

Lisätiedot:
Kaapelitehtaan Taiteiden yön tuottaja Ulla Viskari-Perttu, ulla.viskariperttu(at)gmail.com, puh. 050 588 3082
Tiedottaja Karoliina Eerola, Kiinteistö Oy Kaapelitalo, karoliina.eerola(at)kaapelitehdas.fi, puh. 040 591 5005  

Koko ohjelma 
Tapahtuma Facebookissa
kaapelitehdas.fi

Kaapelitehtaan Taiteiden yö 2015 / Karoliina Eerola

Dance House Helsinki combines simplicity, surprises and playfulness

17.8.2017 klo 16:10

Dance House Helsinki will open its doors in 2020 at the Cable Factory in Helsinki. The architectural look of the house has now been published and it is called “Kite”.  The chief architect of the dance house is Teemu Kurkela from the award-winning architecture office JKMM Architects. Architect Pia Ilonen from Architecture & Design Talli Oy is responsible for the protection of Cable Factory as a responsible building designer.

A kite that defies gravity. Industrial and robust. A machine rooted to the earth. A magical box that is not ready before it is filled with dance.

This is how Dance House Helsinki is described by its chief architect Teemu Kurkela from the architecture office JKMM. JKMM has been involved in the project since the beginning and is known for the design of OP’s head office in Vallila, Verkatehdas Factory in Hämeenlinna and the new Amos Anderson Art Museum that is about to be completed.

Architect Pia Ilonen has been involved in many Cable Factory refurbishment projects over the years – ever since she was rescuing the building for cultural use in the early 1990s.

According to Kurkela and Ilonen, designing the architectural look of Dance House Helsinki was not about a fancy exterior, but combining old with new from a functionality perspective. Materials include polished aluminum, rusted steel and brass-colored aluminum screw mesh.

According to architects, the building is extremely plain and even surprisingly simple.

– It does not try to be ready before it is filled with dance, Kurkela describes.

This simplicity is, however, flavoured with details that open up in different ways the more you enter the house. Some of the exterior walls are mirrored, creating a unique magic experience and melting the building into its surroundings.

– In the main direction of approach to the building, a view will appear that shows the old end of Cable Factory as well as the new extension, and between them the entrance passage characteristic of the building: a courtyard, but now covered. Looking at the building, new and old elements go hand in hand and invite you to come in, Ilonen says.

– The goal was to make Dance House Helsinki into a "magic box". It is like a huge sea container washed ashore that dance finds and conquers for itself. When you approach the building, it seems to defy gravity and be almost intangible. It is like an enormous kite that seems to float in the air, Kurkela says.

– But as you walk closer and touch the house, the impression changes. It's like a big "machine" – industrial and robust, heavy and rooted in the ground. And when you enter the building, the magic box reveals itself: it is a real experience and a surprise. The huge interior is completely different and constantly changing.

The house has been created with its own distinctive look that is naturally combined with Cable Factory's industrial architecture.

– Dance House Helsinki has its own unique identity and architecture. There is only a handful of similar projects in the world. Cable Factory and Dance House Helsinki are completely different buildings, but together they create a tension that sparks interest, Kurkela explains.

It all starts with functionality

Both dance professionals and those working in Cable Factory have participated in the design and planning the house.

– The process has been great and it has worked well. Those who are involved in the field of dance, Cable Factory as well as the whole neighborhood have together tried to figure out how the house could be made as functional as possible, and this I shown in the architectural design. However, the work does not end there. It continues, says Hanna-Mari Peltomäki, the executive director of Dance House Association.

– This look stands the test of time and fits really well with Cable Factory while it is an independent dance house in its own right.

According to Kai Huotari, CEO for Kiinteistö Oy Kaapelitalo, Kite respects the old Cable Factory while it brings new levels to the building, for example through reflective surfaces.

– The choice of materials fits well to the industrial milieu creating a playful look. In a way, the reflective surface reproduces the gable to which the dance house is built, Huotari says.

Pia Ilonen explains that several alternative locations were studied for the dance house during the design process.

 – Planning and design have also meant that Cable Factory’s functional solution has been renewed and synergies have been explored. Above all, Cable Factory is a center of artistic work; its spirit is born of it! The design ensures that the logistics of the factory will continue to work in the future, Ilonen says.

With Dance House Helsinki, Cable Factory will be renewed in many ways. For example, the inner courtyard will be covered, and part of the covered yard will form Cable Factory's new heart – it will become a lobby for all actors – and a long-awaited one.

– For years, our tenants have hoped that the inner courtyard would be used for cultural events. With this joint lobby, Cable Factory will become a more accessible place. Customers can buy their tickets from one place, and we can serve and help visitors much better than we can from our current information point at the bottom of the yard. The covered inner courtyard brings an additional 1 000 squares meters for cultural events and activities, Huotari says.

The building project will start in summer 2018 and Dance House Helsinki will be opened in 2020. The budget is 34.8 million euros. 15 million euros comes from Jane and Aatos Erkko Foundation, 6 million from the City of Helsinki, 6 million from the Finnish State and the remaining 7.8 million euros from the real estate company Kiinteistö Oy Kaapelitalo. The premises of Dance House Helsinki are being built by Kiinteistö Oy Kaapelitalo. Dance House Helsinki Association will be responsible for the activities in the house.

Additional information:
Kai Huotari, Kiinteistö Oy Kaapelitalo, kai.huotari@kaapelitehdas.fi, tel. 050 384 1557
Hanna-Mari Peltomäki, Dance House Association, hanna-mari.peltomaki@tanssintalo.fi, tel. 044 513 1069

You can download bulletin and photos here

Blogi: Eurooppalaisten kollegojemme keskuudessa

16.6.2017 klo 16:13

Kiinteistö Oy Kaapelitalo osallistui Trans Europe Hallesin kokoukseen nro 83 Pulassa Kroatiassa

Toukokuun lopulla vietin upean kolmipäiväisen Kroatiassa eurooppalaisten kollegojemme keskuudessa. Rannikkokaupunki Pulassa, vanhassa laivaston koulutuskeskuksessa, sijaitsevassa Rojc Community Centerissä järjestettiin jo 83 Trans Europe Hallesin tapaaminen, jonne kokoontui kulttuurikeskuksien työntekijöitä, taiteilijoita ja vaikuttajia poikkeuksellisen laajasti. Peräti 250 henkinen tilaisuus piti sisällään hurjan määrän inspiroivia puheita, työpajoja, verkottumista ja yhteistä aikaa.

Moni asia jätti jäljen, josta varmasti saa jatkossa irti uusia avauksia. Huippuhetkiä olivat ainakin Xhurches-projektin esittely, joka kerää yhteen paikkaan käyttötarkoitustaan muuttaneita entisiä uskonnollisia tiloja, Culture Plans Politics -työpaja jossa käsiteltiin kansalais- ja kulttuuriaktiivien toimintamalleja ja etsittiin yhteistä viestiä vietäväksi, yhteisen tietoresurssin kehitystyöpaja sekä Live Action Role Playing game (LARP) esittely ja testi, jossa kokeiltiin uuteen rooliin astumista ja pelimuotoisen toiminnan mahdollisuuksia erilaisiin vaikuttamisen tavoitteisiin. Tietysti tärkeässä osassa oli myös ihmisten tapaaminen ja itselleni erityisesti varsinaisen tapaamisen päättänyt General Assembly, josta tarkemmin myöhemmin.


Itse Rojc-keskuksesta täytyy sanoa, että vaikka olen monessa paikassa vieraillut vuosein varrella, en tähän päivään mennessä ole kohdannut mittakaavaltaan ja (eräällä tavalla) toimintatavaltaan vastaavanlaisesti toimivaa keskusta kuin Kaapelitehdas. Rojc kuitenkin täyttää nämä vaatimukset. Uskomattominta on, että itse rakennus on neliöiltään jopa isompi kuin meidän talomme, peräti 60 700m2. Monelta muultakin osalta yhtäläisyyksiä löytyy: taloa hallinnoi Pulan kaupungin valtuutuksella yhteisö, joka vuokraa tilat eteenpäin ja tuo toimijoita yhteen, mutta ei itse osallistu sisältötuotantoon. Rakennuksesta löytyy kellarista bänditreenikämppiä ja studioita, ylempää tanssiryhmiä ja kulttuuriorganisaatioita, taiteilijoiden työtiloja, jne. Ainoa merkittävä ero on, ettei isompia yksittäisiä tapahtumatiloja ole sisäpihaa lukuun ottamatta lainkaan.

 
Pula on toki kaupunkina huomattavasti pienempi kuin Helsinki ja turismi on voimakkaan kausiluontoista. On osaltaan melko uskomatonta, että näin suuri kulttuurin keskittymä voi toimia menestyksekkäästi tällaisessa ympäristössä, mutta toisaalta usea seikka tukee tätä yhtälöä. Moni infrastruktuuriin liittyvä kulu, jotka väistämättä tekevät meidän toimintaympäristömme haastavaksi, joko puuttuu, tai on marginaalinen tällä ilmanalalla. Itse talo on verrattavissa kuntonsa puolesta Kaapelitehtaaseen 1980-luvun lopulla, ja moni tila on myös otettu haltuun samalla metodilla, eli taiteilijat vain tulivat ja valtasivat itselleen riittävän nurkkauksen. Joka tapauksessa toiminta on hienosti järjestettyä ja monimuotoisuus käsin kosketeltavaa.


Aktiivisuus kannattaa

Nyt kun Kaapelitehdas viettää tänä vuonna 25-juhlavuottaan, on hyvä nostaa esiin kansainvälistä verkostoitumistyötämme myös yleisemmin.

Hyvin pian 1990-luvun alussa, kun Helsingin kaupunki oli päättänyt Kiinteistö Oy Kaapelitalon perustamisesta, tehtiin organisaation sisällä myös erillinen päätös liittymisestä sellaisiin verkostoihin, joista voitiin löytää selviä yhteyksiä Kaapelitehtaan silloiseen toimintaan. Vaikka en itse ollut tuolloin vielä mukana kuvioissa, on käsitykseni sellainen, että Trans Europe Hallesin jäseniä pidettiin selvästi parhaimpana mahdollisuutena perustoimintamme vertaisarvioinnille. Päätökseen sisältyi myös linjaus omasta aktiivisuudesta verkostojen sisällä, sillä kannattajajäsenyyttä ei pidetty sellaisenaan riittävänä. Tämän seurauksena olemme olleet mukana lukuisissa hankkeissa, ja TEHin toimisto on jopa sijainnut Kaapelitehtaalla jonkin aikaa.

Aktiivisuus on merkinnyt monenlaista; olemme olleet mukana päätöksenteossa, tukemassa organisaatiota hallinnollisesta (joskus jopa rahallisesti), osallistuneet hankkeisiin sekä tutustuneet ihmisiin.

Oma panokseni on pitänyt sisällään työvaihtojakson, hankeosallistumista, tapahtumatuotantoa, vierailua useissa tilaisuuksissa, konsultointia ja edustusta. Usean vuoden mukanaolon seurauksena minulle on nyt koittanut hetki antaa vielä enemmän tämän yhteistyön syventämiseen. Aiemmin keväällä sain valitsijaryhmältä yhteydenoton, haluaisinko ryhtyä Executive Committeen jäseneksi. Kahden vuoden välein järjestettävässä äänestyksessä TEHin yleiskokouksessa (aiemmin mainittu General Assembly) päätetään verkoston hallinnon ohjaajaksi ja edunvalvojaksi uusi ryhmä verkoston aktiiveja. On kunnia saada olla mukana syvemmin vaikuttamassa eurooppalaisten kulttuurikeskusten kehittämiseen ja kulttuuripoliittiseen vaikuttamiseen. Toivottavasti tämä avaa myös lisää ovia meidän keskustemme väelle päästä paremmin osaksi näistä mahdollisuuksista.

Teksti ja kuvat: markkinointi- ja myyntipäällikkö Raine Heikkinen

Save the Date: SULA 11.-12.10.2017

12.6.2017 klo 15:04

Save the Date: SULA - Sustainability and Love for Arts 11.-12.10.2017

The event page is now open, read more and get your ticket!

 

MELTING POT OF CREATIVE THINKING!

SULA - Sustainability and Love for Arts is a new event for creative work and business and it is organized for the first time on 11-12th October at the Cable Factory. The word SULA means ”melt” in Finnish and it describes the event’s goal to melt ideas into new forms of creative thinking and working. SULA professional festival will bring together the makers of art, creative entrepreneurs and their intermediaries and business support experts.

The theme of SULA are the stories of survival: how can an artist or creative person crystallize his talent into a sustainable way of livelihood?  The speakers in SULA conference will be central names of the global creative economy hub and business innovators and we’ll bring in inspiring case studies.

The organizers of SULA are Cable Factory, AVEK the Promotion Center for Audiovisual Production, City of Helsinki, Creative and Inclusive Finland funded by European Social Fund, the Art and Culture Professionals’ Trade Union TAKU ry and Creative lenses, funded by Creative Europe program. 

THE IDEA OF SULA

- The idea of SULA is to provide creative talents a space to meet peers and get new influences, but also to present their ideas to potential new partners. This is the first SULA, and we are aiming to continue and expand the event in the coming years”, says Kai Huotari, the managing director of Cable Factory.

SULA melts together a traditional business conference, pitching competition and advisory/financing services during one event, and is targeted to creative talents and businesses.

- Our goal is to create a similar forum for artistic, creative and culture talents as Slush, one of the globally leading startup and technology events, is for the tech-people, states Huotari.

 

Programme

 

SULA Clinic 11.10.2017

Advisory clinique for creative businesses operating in Finland. You can book meetings in beforehand from August 2017 on with listed specialist organizations. 

SULA Conference 12.10.2017 at 10am-4pm

The programme will be released soon.

  • SULA pitch 12.10.2017 at 10am-3pm

SULA Pitch, formerly known as CD2-competition run by AVEK, will host shortlisted group of participants. The 12 participants will be chosen according to their written applications.  These shortlisted companies are expected to attend the pitch training in 5-6th October in Helsinki. Registration opens in August 2017.

The training will be held by Sibylle Kurz, a seasoned teacher of pitching techniques, who has trained European creative professionals to pitch their ideas already over 20 years. The training will be carried out in English. The final competition will be held in English and the jury is international. The competition is targeted to Finnish creative companies.

  • TAKU Producer and Production of the Year

TAKU will give out the awards of Finnish Producer and Production of the year according to the organization’s traditions. Suggestions for nominee candidates with arguments can already be sent to: tuottajapaiva.fi/palkinnot/ehdota-palkintoa (until 28th September 2017). Name of the judge will be released later.

Time: 11.-12.10.2017
Venue: Cable Factory, Tallberginkatu 1, Helsinki, Finland
Who’s coming: Creative industry professionals, entrepreneurs and startups, artists, creative business developers

Tickets:

Conference tickets 11.-12.10.2017: 50 € (+ alv 24 %)
Student tickets 11.-12.10.2017: 30 € (+ alv 24 %)
Tickets can be purchased online in August 2017.

Contact Information:

Kiinteistö Oy Kaapelitalo / Cable Factory: Raine Heikkinen, raine.heikkinen(at)kaapelitehdas.fi
City of Helsinki, Creative and Inclusive Finland project: Taina Seitsara, taina.seitsara(at)hel.fi
TAKU ry: Vilja Byström, vilja.bystrom(at)taku.fi
AVEK & Producer of SULA: Kati Uusi-Rauva, kati.uusirauva(at)gmail.com, puh. 040 865 8738

Blogi: Yhdessä kohti Tanssin taloa

19.5.2017 klo 11:09

Blogi uudestaan käyntiin! Kiinteistö Oy Kaapelitalon blogi aktivoidaan uudelleen. Sen kautta on tarkoitus kommunikoida Kaapelitalon vuokralaisille ja muille sidosryhmille yritystä koskettelevista ajankohtaisista asioista vähintään kuukausittain. Kirjoittajina toimivat Kaapelitalon työntekijät.

Julkaisimme maaliskuun puolivälissä Tanssin talon hankesuunnitelman (ladattavissa täältä), ja kutsuimme samalla Kaapelitehtaan vuokralaiset kommentoimaan ja osallistumaan hankkeen suunnitteluun. Projektihan ulottuu merkittäviltä osin vanhan tehdasrakennuksen puolelle ja erityisesti sisäpihan kattamisella on suuri vaikutus koko rakennuksen toimintaan. Näin ollen on keskeistä, että nykyiset vuokralaiset saadaan mukaan vaikuttamaan hankkeen suunnitteluratkaisuihin.

Tätä vuorovaikutusta vauhdittaaksemme aloitimme huhtikuussa temaattiset vuokralaistyöpajat, jotka jatkuvat toukokuun loppuun. Lisäksi olemme saaneet Kaapelitalon toimistolle vuokralaisten kannanottoja niin kirjallisesti kuin tapaamisten muodossa.

On ollut ilo huomata, että poikkeuksetta kaikki ovat suhtautuneet itse Tanssin taloon hyvin myönteisesti. Toki kriittisiäkin kommentteja on tullut, ja juuri ne ovatkin olleet tervetulleita, sillä ne auttavat parantamaan nykyistä suunnitelmaa. Huolet ovat koskeneet lähinnä sisäpihan kattamista. Erityisesti kuvataiteilijat ovat olleet huolissaan siitä, että kate estäisi luonnonvalon pääsyn ateljeetiloihin sekä ateljeetilojen tuulettamisen. Tältä osin huoli on turha. Ensinnäkin kate on tarkoitus toteuttaa lasista ja lähtökohta on se, ettei se estä luonnonvalon pääsyä sen alapuolisiin sisäpihan osiin, etenkin kun se on suunniteltu varustettavaksi sähkölämmityksellä, joka ehkäisee lumen kasautumisen sen päälle.

Toisekseen kate on tarkoitus asentaa toisen ja kolmannen kerroksen välisen nosturikiskon korkeudelle. Jos tässä suunnitelmassa voidaan pysyä koko sisäpihan osalta, ei katteen alle jää ainuttakaan kuvataiteilija-ateljeeta. Jos taas paloteknisistä tai muista syistä katetta joudutaan jossain kohtaa nostamaan ylemmäs ja tämän seurauksena joidenkin ateljeetilojen työskentelyolosuhteet olennaisesti huonontuvat, löydämme näiden tilojen vuokralaisille varmasti toisen korvaavan tilan.

Vuokralaisten toinen huolenaihe on koskenut logistiikkaa, joka suunnitelman mukaan on tarkoitus kääntää sisäpihalta ulkokehälle. Jotta tämä onnistuisi on pyrkimyksenä taata kulkuväylät suurimmille tavarahisseille ulkokehältä. B-hissille on jo nyt pääsy V-aulan kautta Tallberginkadulta. Aikomuksena olisi siis avata reitti E-hissille Tammasaarenkadulta maan tasolta (ei näy vielä ylläolevassa kuvassa) ja kääntää F-hissin huolto sisäpihan puolelta museoiden nykyisen pääsisäänkäynnin kohdalle. C-kellariin on ajateltu rakennettavan sisäänajoramppi Tammasaarenkadulle ja ulosajoramppi Tallberginkadulle.

Tämä ratkaisu auttaisi etenkin bändejä. Näin varahisseistä vain D-hissiin ja porrashisseistä vain A-hissiin olisi kulku ainoastaan sisiäpihalta. Uskomme, että tällaisella ratkaisulla logistiikka paranisi nykyisestä, koska reittimahdollisuudet lisääntyisivät. Vuokralaisten toiveesta olemme kuitenkin aloittaneet liikennemäärien systemaattisen tilastoinnin ja tulemme selvittämään porraskohtaisesti vuokralaistemme huolintatarpeet vuokralaisille lähetettävän kyselyn kautta. Lisäksi järjestämme kuvataiteilijoille omia vuorovaikutustilaisuuksia.

Aloitus on ollut siis hyvä, mutta projekti on vasta alussa, ja haluaisinkin kannustaa vuokralaisia olemaan myös jatkossa aktiivisesti yhteydessä meihin Kaapelitalon työntekijöihin ja esittämään ideoitaan, kritiikkiään, huoliaan ja toiveitaan. Näin pääsemme yhdessä rintamassa kohti Tanssin taloa.

- Kai Huotari, Kiinteistö Oy Kaapelitalon toimitusjohtaja

Kuva: JKMM Arkkitehdit Oy, Arkkitehtuuri- ja muotoilutoimisto Talli Oy

Pages