| Facebook | Instagram | Twitter

News

TYÖVAIHDOSSA SUBTOPIASSA

Raine Heikkinen
1.2.2013 klo 09:47

Kaapelitehdas on hieno kulttuurikeskus ja Suvilahti myös. Täällä työskennellessä saattaa toisinaan havahtua ajattelemaan harhaa työympäristön ainutlaatuisuudesta. Kulttuuri- ja luovan alan ilmapiiri henkii jotain, josta herkästi kuvittelee nauttivansa etuoikeutetusti. Tästä syystä toisinaan on järkevää laajentaa perspektiiviä ja lähteä katsomaan maailmaa muiden näkökulmista.

Kulttuurikeskuksena Kaapelitehtaan toiminta ei ole varsinaisesti uniikkia, lukuun ottamatta ehkä fyysistä ympäristöä, jossa sijaitsemme. Sisällöt ja toiminta pitävät sisällään yksilöllisiä ja poikkeuksellisiakin piirteitä, mutta arkinen käytännön toiminta on itseasiassa varsin tyypillistä. Tällaista toimintaa harjoitetaan Euroopassa lukuisissa paikoissa monen moisin tavoin. Tästä ehkä vahvimpana osoituksena toimii jäsenyytemme Euroopan kulttuurikeskusten yhteenliittymässä, Trans Europe Hallesissa. Kyseinen yhteisö koostuu mitä moninaisimmista keskuksista joiden toimintaa yhdistää luovuus ja kulttuuri. Jotta TEH:istä olisi kaikille jäsenilleen mahdollisimman paljon hyötyä, järjestää yhteisö erilaisia mahdollisuuksia tutustua verkoston keskuksiin.

Osallistuin kahden viikon ajan vuoden vaihteessa Staff Exchange -ohjelmaan, jonka yhteydessä matkustin Tukholmaan Subtopia-keskukseen: http://www.subtopia.se/

Subtopia sijaitsee Tukholman naapurikunnassa Botkyrkassa, Albyn lähiössä, noin 35 minuutin metromatkan päässä keskustasta. Hämmentäviä yhteyksiä Kaapelitehtaan historiaan löytyy välittömästi: Tiluksien aiempi omistaja oli paikallinen matkapuhelinjätti Eriksson, jonka toimintaan on kuulunut vähintään yhtä kummat käänteet kuin kumisaappaat ovat tälle rakkaalle Nokiallemme. Subtopia oli osa heidän koemaatilaansa, jossa kehiteltiin menetelmiä tehokkaiden ja onnellisten maatalouselukoiden osaksi. Rakennemuutos muuttaa asioita, joten tämäkin kokonaisuus muuttui jossain vaiheessa tarpeettomaksi kansainvälisen yrityksen strategiassa. Näin syntyi tilaa paikallisen kulttuuritoiminnan tukemiselle.

Kaapelitehtaasta poiketen Subtopian syntyhistoria on hieman erilainen. Rakennukset on kunnostanut Botkyrkan kunta verorahoilla ja vastineeksi he odottavat keskukselta palveluita suoraan lähistön asukkaille. Näitä palveluita tarjotaan monipuolisesti, jopa siinä määrin, että keskuksesta löytyy moskeija Albyn maahanmuuttajaväestön pyynnöstä. Kolmasosa kunnan asukkaista edustavat lähes 100 kansallisuutta. Hallinnosta vastaa eräänlainen kunnan yksikkö, jonka viraston ja itsenäisyyden välimaastossa liikkuva toimintaympäristö on kieltämättä hieman epämääräinen. Kunta seurannee lähialuepalveluiden toteutumista jollain tasolla, mutta sitä kuinka tiukkoja näiden tavoitteiden toteutumisesta en pysty sanomaan. Joka tapauksessa palveluvaatimuksiin kuuluu paikallisen kulttuuri- ja liiketoiminnan tukeminen ja esim. tapahtumissa halvemmat hinnat kuntalaisille.

Subtopiaan kuuluu yhteensä 6 rakennusta ja tilaa näissä on kokonaisuudessaan 14 000 m2. Yhteensä siis suurin piirtein saman verran kuin Suvilahdessa. Yhtäläisyyksiä Suvilahteen löytyy muitakin. Sirkus on keskeisessä osassa Subtopian kulttuuritarjontaa ja mm. Circus Cirkörilla on omat tilansa alueella (Cirkörin harjoitushallit varmasti hakevat vertaistaan koko Euroopasta). Lisäksi käytettävissä on ulkotiloja, tosin ihan festarikäyttöön nämä eivät sovellu, mutta esim. kokonainen jalkapallokenttä löytyy.

Lisäksi tiloissa toimii elokuvapaja, erilaisia mediatoimintoja, luovan sektorin hautomokompleksi Klump, yksittäisiä taiteilijoita, bändistudioita jne. Tarjonta on monipuolista ja mikä parasta, kaikki toiminnot tukevat tavalla tai toisella toisiaan, esim. alueella majailee lavastaja ja pukusuunnittelija, joilta on mahdollista saada palveluita elokuvatuotantoihin tai sirkukselle ja studioissa voidaan toteuttaa markkinointi- yms. filmit ja ääniraidat.

Työvaihdollani oli kaksi keskeistä osiota: ammatillisesti itselleni hedelmällisemmän kohteena oli Subtopian hallinto ja erityisesti luovan sektorin hautomotoiminta (josta kirjoittelen erillisen raportin myöhemmin), joiden toiminnasta ja vertautumisesta meidän toimintaamme oli mahdollista saada paljon tärkeätä tietoa. Merkittävimmäksi osaksi käytännön työtä muodostui kuitenkin Hangarenissa järjestettyyn sirkus-esityksen tuotantoon osallistuminen.

Hangaren on tuorein lisäys Subtopian tilavalikoimaan. 2300m2 tyhjää tilaa tapahtumia varten vanhassa varastohallissa. Hangarenia on remontoitu kovalla kädellä ja ilmiselvästi isolla rahalla. Tavoitteena on ollut luoda tila, jossa voidaan tehokkaasti järjestää nykysirkusta vaihtelevan kokoisille yleisöille. 2010 valmistuneessa remontissa käyttöön onkin saatu varsin mallikkaasti toimiva tila, jonka muunneltavuus hakee vertaistaan. Hämmästyttävästi tilakapasiteetiksi on määritelty jopa 2500 henkilöä suurimmillaan. Kapasiteetin saavuttamiseksi sivustoille on puhkaistu ehkä hienoimmat ja tehokkaimmat koskaan näkemäni hätäpoistumiskaistat (tarkoitan tietysti jälkikäteen tilaan lisättyjä sellaisia). Sirkustoimintaa ajatellen osa hallin katosta on nostettu, jotta ripustuksia pystytään tekemään korkeutta vaativia temppuja varten ja myöskin liikkuvien lavasteiden mahdollistamiseksi. Koko hallin ympäri ja kattoon on lisätty äänierityslaatat.

Hangarenin vuokrauksessa Subtopialla itsellään on kädet vahvasti pelissä. Heiltä tulee palveluna monenlaista, lähtien teknisestä yms. tuotannosta, henkilökuntaan, kalusteisiin jne. Oman työvaihtoni yhteydessä Subtopia oli tuottanut Kanadasta 7 Fingers (http://7doigts.com/en) nimisen sirkusryhmän Sequence 8 teoksen. Esityksiä oli yhteensä kahdeksan ja ne päätyivät lopulta loppuunmyydyiksi. Istumapaikkoja katsomossa oli 600 joten lähes 5000 henkilöä pääsi kokemaan tämän esityksen. Itse osallistuin projektiin yleisövastaavana.

Hangaren toimii yleisötilana kohtuullisen hyvin, ainakin tuolle 600 hengen kävijämäärälle. Isommissa tilaisuuksissa saattaa kuitenkin tulla tiettyjä ongelmia. Pysäköintitilaa Subtopiassa on rutkasti, mutta valitettavasti ne sijaitsevat n. 500 metrin päässä Hangarenista mäen päällä. Sirkusta katsomaan saapuneet vanhemmat henkilöt joutuivat tarpomaan liukkaassa ja sohjoisessa mäessä. Subtopia järjesti hienosti ohjauksen ja avustajia pysäköintiä varten, mutta tällaiseen on varmasti ikävä upottaa resursseja. Erityisesti täyden kapasiteetin tilaisuuksissa voin kuvitella haasteita riittävän kun 2500 henkeä pyrkii paikalle. Vessakapasiteetti näytti riittävän juuri ja juuri sirkusväelle, mutta jälleen isommissa tilaisuuksissa jonot muodostuvat varmasti pitkiksi (naisten puolella jonotettiin jo nyt). Kaukaisen sijainnin vuoksi baari- ja muu oheismyynti oli selvästi haastavaa järjestää kannattavasti. Bussikuljetukset Tukholman keskustasta olivatkin välttämättömiä yleisön tehokkaan saapumisen takaamiseksi.

Kaikesta huolimatta itse esitykset olivat todella vaikuttavia ja keskuksen yleinen toiminta kunnioitettavaa! Erityisen hienoa oli, että yleisö todella löysi paikalle sijainnista huolimatta, tosin kiinnostus esityksiä kohtaan nousi valtavasti ensimmäisten loistavien arvosteluiden jälkeen. Ruotsalainen tuotantokulttuuri on lähes identtistä suomalaisen kanssa. Suoraviivainen ongelmien ratkaisu on pääosassa. Harmillisesti en ehtinyt kovin paljon työskennellä toimistossa varsinaisen hallinnon kanssa. Käytännön eroja olisi varmaan tuolloin löytynyt enemmän.

Subtopiassa ja Kaapelitehtaalla kamppaillaan samanlaisten asioiden parissa ja hienoa tälläkin kertaa oli laajentaa omaa ymmärrystä kulttuurialan kansainvälisen toiminnan yhdistävien tekijöiden suhteen.
 

Spedelinko aka Genie luovassa käytössä
 

Opastukset metrolta keskukseen ovat kattavat
 

Todennäköisesti paras tanssimatto koskaan (Cirque de Soleil suosittelee)
 

Hätäpoistumiskaistat ovat todella hyvin suunniteltu.
 

Lavan takana.
 

Säännöt on hyvä muistaa.
 

Avoin tila on helposti muunneltavissa.