| Facebook | Instagram

Aktuellt

Suvilahden katutaiteen avoin maalauspaikka siirtyy uudelle graffitiaidalle

17.5.2019 klo 09:53

Suvilahden kulttuurikeskuksessa avautuu uusi graffitiaita lauantaina 25.5.2019. Uusi aita sijaitsee Kalasataman sähköaseman ympärillä Sörnäisten rantatien läheisyydessä. Aidassa on vapaata maalauspintaa 300m². Uuden aidan avautuessa muut luvalliset maalauspaikat Suvilahdessa poistuvat käytöstä.

Helsingin ensimmäinen luvallinen graffitiaita avattiin Suvilahden kulttuurikeskukseen ja Sompasaareen 2007. Aita saavutti heti suuren suosion. Suvilahden alueella graffititaide on muodostunut leimalliseksi osaksi alueen ilmettä. Suvilahdessa toimii graffitien maalaamiseen tarvikkeita myyvä kauppa ja galleria Make Your Mark. Katutaide näkyy myös osana alueella järjestettäviä isoja yleisötapahtumia.

Luvallisia maalauspaikkoja Suvilahdessa ovat viime vuosina olleet kaasukellojen puinen työmaa-aita ja Kalasataman sähköaseman työmaa-aita. Muita luvallisia paikkoja talojen ja kaasukellojen seinissä tai muureissa ei ole. Suvilahti DYI skeittipuisto ei ole osa Suvilahden kulttuurikeskusta, vaan sen katutaidekulttuurista ja maalausten luvallisuudesta vastaa Suomen Rullalautaliitto.

Vuonna 2007 Suvilahden graffitiaidan avautuessa luvalliselle maalaukselle laadittiin säännöt. Vuosien saatossa ne ovat unohtuneet tai niistä ei enää välitetä. Nyt keväällä 2019 uuden graffitiaidan avautuessa säännöt otetaan uudestaan käyttöön, ja niiden noudattamista valvotaan.

Kaasukellojen työmaa-aidan maalaus ei ole jatkossa enää luvallista. Teräksinen kaasukello sekä rakennusten seinät putsataan ja pidetään jatkossa historiallisessa asussaan, kuten alueen suojelumääräykset edellyttävät.

- Katutaide ja graffitit kuuluvat Suvilahteen ja ovat osa alueen ilmettä. Katutaiteeseen kuuluu totta kai myös ripaus anarkismia, mutta suojeltujen rakennusten seinien ja luonnon kivistä tehtyjen muurien maalaus ei ole OK. Luvattomia maalauksia katsotaan jatkossa vahingontekona ja ilkivaltana ja niihin puututaan, toteaa myyntipäällikkö Jouni Kärki Suvilahden aluetta hallinnoivasta Kiinteistö Oy Kaapelitalosta.

Syksyllä 2019 uuden katutaideaidan viereen tulee väliaikainen työmaa-aita, joka varataan myös maalauskäyttöön. Aita on maalareiden käytettävissä vuoteen 2022 asti.

Suvilahden graffitiaidan avajaiset ja graffitikilpailu: Kuusi suomalaisen katutaiteen huippua kisaa Suvilahden graffitiaidan avajaisissa luovuudessa ja maalaustaidossa.
Lauantaina 25.5. klo 9-16
Sörnäisten rantatie 22, 00530 Helsinki

Lisätietoja: 
Myyntipäällikkö Jouni Kärki, Kiinteistö Oy Kaapelitalo, jouni.karki(at)kaapelitehdas.fi
Mediatuottaja Antti Salminen, Helsingin kaupunki, Kulttuuri ja vapaa-aika / nuoriso, antti.j.salminen(at)hel.fi

suvilahti.fi
supafly.munstadi.fi
helensahkoverkko.fi/graffiti

Kuva: Helsinki street art office Supafly / Suvilahden graffitiseinä vuonna 2016  

International Conference on Business Models in Culture

18.4.2019 klo 13:52

On 24–25 April 2019 leading art and cultural professionals, policymakers and researchers will meet at the Cable Factory in Helsinki to discuss business model innovation in the sector. The conference will close the four-year collaboration project Creative Lenses.

The Creative Lenses Final Conference - Culture and Business Models in Challenging Times will take place at the Cable Factory (Kaapelitehdas), Helsinki. The two-day conference will explore how arts and cultural organisations can adapt to the changing environment and strengthen their business models accordingly.

The conference explores three main themes

  • Business Model Thinking: Why are the business models of arts and cultural organisations increasingly discussed? What are the different approaches arts and cultural organisations take to thinking about or changing their business models? What are the implications of business model thinking?

  • Value and Valuing: What are the different ways of understanding the value that arts and cultural organisations embody, create and realise? How do they balance conflicting missions and priorities?

  • Making Sense, Impact and Research: How can arts and cultural organisations learn from, about and with their audiences and stakeholders? What are the different ways of re-imagining impact and knowledge co-creation?

The programme includes keynote speeches, workshops and panel discussions

The leader of Julie’s Bicycle Alison Tickell will give her keynote speech on Wednesday 24 April, and the artist Teemu Mäki will speak on Thursday 25 April.

Alison Tickell founded and leads Julie’s Bicycle, a UK-based organisation which advocates for and demonstrates through collaborative projects how arts organisations catalyse, inspire and deliver environmental sustainability. Teemu Mäki is a Finnish artist, director, writer, researcher and chairman of The Artists' Association of Finland. To him, art is the most flexible, versatile and holistic form of philosophy and politics.

The conference closes the Creative Lenses project

This international conference will close the four-year (2015–2019) project, Creative Lenses, that was funded by Creative Europe programme and strives to improve arts and cultural organisations business models by developing their long-term strategic and innovation capacities. 

See programme
Read more about the project

creativelenses.eu

Etsitkö vuokrattavaa toimistotilaa yrityksellesi?

5.4.2019 klo 09:30

Etsitkö vuokrattavia toimistotiloja tai peräti omaa taloa yrityksellesi Helsingistä?

Pikku Pässi sijaitsee Ruoholahdessa (Salmisaarenkatu 4) erinomaisten kulkuyhteyksien varrella. Kokonaisuudessaan vuokrattavaa tilaa on 1470 m2. Kiinteistöä vuokraa ja huoltaa Kiinteistö Oy Kaapelitalo.

Pikku Pässi:

  • entinen asuinrakennus
  • peruskorjattu avotoimistokäyttöön v. 2005
  • kolme samanlaista kerrosta, joiden kerrospinta-ala on 350 m2
  • 4. ja 5. kerroksessa on yhteensä 88 m2
  • varastotiloja
  • parkkitilaa 20 autolle
  • koneellinen ilmastointi
  • huoltoyhtiön palvelut kuuluvat vuokraan

Katso esittelyvideo (YouTube)

Heräsikö kiinnostuksesi? Kysy lisää:

isännöitsijä Soile Kaukolander, puh. 040 574 3991
soile.kaukolander(at)kaapelitehdas.fi

The general arrangement drawings of Dance House Helsinki confirmed

1.4.2019 klo 15:39

The board of Dance House Helsinki confirmed the general arrangement drawings of Dance House Helsinki in December 2018. – Now we can move on to planning the actual operations and getting to know the House. This is an important step towards Dance House Helsinki, says Director Matti Numminen.

The new building of Dance House Helsinki will be constructed in connection with the Cable Factory. In addition, some premises inside the current Cable Factory will be renovated for the use of the House. Now, the general arrangement drawings of Dance House Helsinki’s first, second and third floor and basement are presented. In all, the House has seven floors, but the topmost floors are reserved mainly for technical premises. The detailed technical design of the House is still ongoing.

The core of Dance House Helsinki consists of the Erkko Stage with 700 seats, the Pannuhalli stage with 250 seats and an Event Square. All of the adaptable stages are located on the first floor of Dance House Helsinki and they are interconnected. All stages are connected to the performers’ backstage premises, practice studio and loading docks.

The Erkko Stage with 700 seats provides a spectacular setting for the performance of international level events. The main stage consists of the auditorium, the stage with its backstage and sides of the stage premises as well as the wings. The free height of the stage is up to 21 metres, which enables creating impressive performances. The stage can also be divided into separate facilities for smaller productions using upward acting doors.

The current Pannuhalli of Cable Factory will be converted to the use of Dance House Helsinki and it can be adapted to fit 250 spectators. The robust industrial feel of Pannuhalli will be preserved. Free height of the stage is approximately 11 metres. In connection with the new building, a green room and a connection corridor to other premises of the House will be built in Pannuhalli.

Both stages have a direct connection to the performers’ green room located on the second floor. There are five four-person dressing rooms and two larger dressing rooms for 30 people in connection with the green room. The multipurpose space located in the Dance House Helsinki office can be booked as the working space of visiting performances’ production staff. Dance House Helsinki’s practice studio is located in the current premises of the Cable Factory and it covers an area of 12 x 14 metres. The studio will be equipped with mirrors and barres. The practice studio can be accessed through the new building and also through stairwell A of the Cable Factory.

In addition, the House will have a workshop and AV production facilities, wardrobe management facilities and a laundry as well as different technical premises for performing groups.

Audience will arrive at Dance House Helsinki through the Event Square. The Event Square is the heart of Dance House Helsinki where you can experience different kinds of events and performance or enjoy restaurant services. You can also find gender-neutral toilet facilities on the Event Square. The current basement facilities of Pannuhalli will house the cloakroom and restaurant services of Dance House Helsinki – in the future, you can go clubbing there, for instance.

First stage dedicated to dance

– The idea behind planning and designing the premises has been to create as functional a space as possible for performing dance. Dance House Helsinki is the first stage in Finland dedicated to dance – and this versatile form of art requires a top-notch setting, says Matti Nurminen.

The now confirmed general arrangement drawings of Dance House Helsinki are the result of years of work. In addition to hearing different experts, interviews have been conducted with visitors, dance professionals and tenants of Cable Factory. The goal has been to take into consideration the needs of different audiences, performers and productions as well as other actors, such as restaurateurs and facility management, in the design and planning.

The developer of Dance House Helsinki is Koy Kaapelitalo and Haahtela Group has been the construction consultant. Dance House Helsinki makes sure that the premises are suited for their purpose. The design team consists of experts of different fields, including architecture, construction, traffic management, acoustics and stage technology. JKMM Architects and Talli Architecture & Design are collaborating in designing the House.

– From the perspective of Cable Factory, it is great that the premises of Dance House Helsinki will be fine-tuned to work the best they can for players in the field of dance but in a way that it creates a smooth combination with the other premises of Cable Factory, says Kai Huotari, Managing Director at Kiinteistö Oy Kaapelitalo.

A complaint has been issued on the land use plan of Dance House Helsinki and processing the complaint is still ongoing in the Administrative Court. After the processing of the complaint, a planning permission will be applied from the City of Helsinki. Design process will continue based on the confirmed general arrangement drawings. Some minor changes may still occur but overall the Dance House Helsinki will look like this. The construction of the house will take approximately two years.

See the general arrangement drawings (PDF)

Stage and practice studio information

Erkko Stage, 1st floor:
700 seats
Auditorium, stage, backstage and sides of the stage, wings
Stage width 25.8 m, depth 15.9 m, height 20.9 m
Proscenium arch width 21.8 m and height 11 m
Fly tower
The wings are the same size as the big stage’s performance area, height 8 m

Pannuhalli, 2nd floor:
250 seats
Adaptable auditorium
Free height approximately 11 m

Practice studio 3rd floor:
Width 12 m and depth 14 m
Dance floor, mirrors, barres
2 dressing rooms for 6 people
Green room

tanssintalo.fi

Mitä teillä tehdään kesällä?

4.3.2019 klo 09:08

Ilmoittautuminen Kaapelitehtaan ja Suvilahden kesäkursseille on käynnissä!

Kaapelitehtaalla ja Suvilahdessa järjestetään lapsille, nuorille ja aikuisille kesä-elokuussa 2019 monipuolista ja hauskaa tekemistä. Tarjolla on mm. teatteria, kuvataidetta, animaatiota, keramiikkakursseja, pienoismalleja, sirkusta, tietokoneleirejä, akrobatiaa..

Lue lisää:
Kaapelitehtaan kesäkurssit 
Suvilahden kesäkurssit

Tero Saarinen Company muuttaa Kaapelitehtaalle

1.3.2019 klo 09:37

Tero Saarinen Company muuttaa peruskorjauspäätöstä odottavasta Aleksanterin teatterista Kaapelitehtaan E-portaan 3. kerrokseen keväällä 2019. Toimisto- ja varastotilojen yhteyteen remontoidaan lähes 200 m2 harjoitussali, jota vuokrataan myös muun tanssin kentän käyttöön.

- Kaapelitehdas toivottaa Tero Saarinen Companyn lämpimästi tervetulleeksi vuokralaisyhteisöönsä! Suomen menestyneimmän tanssiryhmän asettuminen Kaapelitehtaalle nostaa entisestään tanssitaiteen profiilia Suomen suurimmassa kulttuurikeskuksessa, ja se ennakoi hienosti Tanssin talon rakentamista Kaapelitehtaan yhteyteen, Kiinteistö Oy Kaapelitalon toimitusjohtaja Kai Huotari sanoo.

- On inspiroivaa asettua osaksi Kaapelitehtaan monitaiteista luovan alan yhteisöä ja tanssitoimijoiden keskittymää. Odotamme innolla uusien tilojen luomia mahdollisuuksia oman toimintamme kehittämiseen sekä entistä syvempään yhteistyöhön ja synergiaan alan muiden toimijoiden kanssa, kommentoi Tero Saarinen Companyn toiminnanjohtaja Iiris Autio.

terosaarinen.com

Kuva: Morphed / Günther Gröger, ©grox 
groxpressimages . at

Blogg: Hisstal om kultur

21.12.2018 klo 12:26


Begreppet hiss pitch hänvisar till ett kort försäljningstal som man hinner hålla även under en kort hisstur. Under LIFT evenemanget, som fick sitt namn efter Kabelfabrikens stora C-hiss, hörde man ändå tal om kultur, konst och media.

Två tal blev speciellt i mitt minne. En amerikansk ativist och författare Eli Pariser höll ett tal om journalismens kris där fejknyheterna är aktuella. Enligt honom är det brist på förtroende som är problemets kärna.

Pariser berättade att förtroende består av två dimensioner: värme och kompetens. Enligt honom har journalismen fokuserat enbart på kompetensen och glömt bort värmen. Det här förklarar Trumps popularitet och Brexit-sidans seger i folkomröstningen i Storbritannien. Folkgrupper, vilkas fördelar inte har drivits på decennier, har känt sig bortglömda. De här medborgarna  bryr sig inte om sakfel, lögner eller bristfällig kompetens om de känner att personen bakom är på deras sida och förstår dem.

Pariser efterlyser att för att uppnå publikens förtroende måste journalismen närma sig sin publik och kunna vädja till dess empati, nyfikenhet och medkänsla utöver förnuftet.

Ett annat tal som blev i mitt minne var den holländska professorn Dick Rijkens föredrag. Rijken talade om kulturens roll i nätverkssamhället. Han påminde att den västerländska uppfattningen om sanningen har ändrats från förnuftsbaserad till känslobaserad med tidens gång som en pendel och att konstinriktningar har tolkat den här förändringen från upplysslingen till romantiken, från romantiken till realismen, från realismen till symbolismen osv.

För tillfället lever vi i slutet av den förnuftsbaserade, neoliberala och teknokratiska epoken och pendel har svängt tillbaka mot känsla för att vårt regeldyrkande EU samhälle är oförmöget att behandla mjuka värden. Det förmår inte  fatta beslut utan exakta indikatorer och utan strikta definitioner. Som en reaktion till det här regelsamhället har dess fullständiga motsats uppstått det vill säga Trump vars understödares uppfattning om sanningen är helt och hållet känslobaserad: vad som helst som är bra för den egna stammen, må vara sant.

Enligt Rijken behöver vårt samhälle nu redskap som hjälper oss att tala om svårdefinierbara och svårmätbara saker och just där har konst och kultur traditioner av århundraden.

Parisers och Rijkens budskap i sina tal är likadant: vi måste igen kunna integrera känsla, värme och empati i grundstrukturerna i vår demokrati så att medborgarna skulle kunna uppleva dem på nytt som betydelsefulla. Kultur sysslar med skapande av betydelser och just därför  är konst och media i en nyckelposition i denna uppgift. 

På Kabelfabriken och i Södervik skapar hundratals professionella inom konst, kultur och media dagligen betydelser genom sitt  arbete. Er roll i den här vändpunkten är oerhört stor när vi försöker förstå varandra bättre och när vi försöker skapa en mer enhetlig världsbild. Bättre liv med kultur!

Eli Parisers och Dick Rijkens – precis som alla andra presentationer  på LIFTs huvudestrad – kan ses på Yle Arena YLE Arena ett halvt år.

Video: LIFT - New Dimensions of Media, Arts & Culture 17.-18.10.2018 (YouTube)

- Verkställande direktör, Fastighet Ab Kaapelitalo, Kai Huotari

Foto: Sebastian Rosenberg / Kapina Productions, LIFT 2018 - Eli Pariser

Weekend Festival siirtyy kesällä 2019 Suvilahteen

10.12.2018 klo 14:46

Weekend Festival kokee tulevana kesänä muutoksen, kun tapahtuma siirtyy Suvilahteen. Samalla festivaalin ajankohta muuttuu paria viikkoa totuttua aiemmaksi, 19.-20. heinäkuuta.

Yhtenä festivaalin päätähtenä nähdään elektronisen tanssimusiikin huippunimi Swedish House Mafia, joka on Weekend Festivalin kaikkien aikojen suurin artistipanostus. Yhtye tuo mukanaan myös festivaalin historian suurimman teknisen tuotannon.

Muita Weekend Festivalille saapuvia artisteja ovat mm. hollantilainen Armin Van Buuren, yhdysvaltalainen Lil Uzi Vert, brittiläiset Scarlxrd ja Zomboy, hollantilaiset Afrojack ja Headhunterz, liettualainen Dynoro, kanadalainen Killy sekä yhdysvaltalainen rap-duo Suicideboys ja ikisuosikki Tungevaag & Raaban.

Kotimaisina artisteina nähdään mm. Anna Puu, Cledos, Dynoro, Evelina, Gasellit, Kill ja Lukas Leon. Lisää artistijulkaisuja on luvassa lähiviikkoina.

- Suvilahti on uusi urbaani koti Weekendille, ja alueen huikeat kaupunkiympäristön puitteet yhdistettynä Weekend Festivaalin viiteen lavaan sekä massiivisiin dekoraatioihin ja lavarakennelmiin tekevät tapahtumasta yhden vuoden suurimman musiikkikokemuksen. Siellä voidaan Weekend Festivalin jo valmiiksi äärimmäisen visuaalinen festivaali viedä vielä ylemmälle tasolle, toteaa festivaalin markkinointijohtaja Jyri Heikkinen.

Tulevana kesänä Suvilahdessa tullaan näkemään ja kokemaan entistäkin kuumempi tapahtumakesä.

- Jo entisestään vilkkaan kesän tapahtuma-antia täydentävät uudet festarit ja konsertit. Odotamme mielenkiinnolla ja innolla yhteistyötä niin uusien kuin tuttujenkin tapahtumanjärjestäjien kanssa. Suuri kiitos kuuluu myös Helsingin kaupungille, joka mahdollistaa näinkin monen suurtapahtuman järjestämisen keskellä kehittyvää kaupunginosaa, Kiinteistö Oy Kaapelitalon myyntipäällikkö Jouni Kärki kertoo.

Liput:
Alk. 85 €, wknd.fi/fi/liput, www.lippu.fi, www.tiketti.fi, www.ticketmaster.fi

wknd.fi
facebook.com/WEEKENDFESTIVAL
instagram.com/weekendfestival
twitter.com/weekendfestival
youtube.com/wkndfestival
Weekend Festival After Movie 2018 (YouTube)

LIFT - New Dimensions of Media, Arts & Culture 17.-18.10.2018

11.10.2018 klo 10:12

Tervetuloa mukaan median, taiteen  ja kulttuurin tapahtumaan LIFTiin!

 

Ensimmäistä kertaa järjestettävä LIFT on kuratoitu festivaali median ammattilaisille, taiteilijoille, kulttuuritoimijoille, luovien alojen ja teknologioiden kehittäjille, kerronnan eksperteille ja kaikille, jotka ovat kiinnostuneita median ja  kulttuurialan uusimmista virtauksista ja tulevaisuuden mahdollisuuksista. Olemme yhdistäneet aiemmat tapahtumat Media Digital Summitin ja SULAn (Sustainability And Love For Arts).
 
LIFT on tapahtuma, joka on täynnä inspiraatiota ja elämyksiä. Kahden päivän aikana koet Kaapelitehtaan Merikaapelihallissa lukuisia kansainvälisiä ja kotimaisia huippupuhujia, taidetta, demoja, pitchauksia, työpajoja ja uusia kiinnostavia ihmisiä. Tapahtuma tarjoaa uusia kokemuksia ja näkemyksiä median, taiteen ja kulttuurin alalta sekä kertoo, mihin suuntaan kannattaa mennä seuraavaksi.

LIFTin teemoja ovat median ja taiteen tulevaisuus, draama, kuratointi, eri taiteenlajien rajojen ylittäminen sekä miten nuoret uudistavat kerrontaa ja tekemisen tapoja.

Teknologia, median merkityksellisyys ja nuoret kertojat

Teknologia on viime vuosina hallinnut puhetta mediasta. Nyt huomio kiinnittyy enemmän siihen, mikä tekee mediasta merkityksellistä ja palveleeko teknologia ihmisten tarpeita. Median tulevasta suunnasta puhuu The Filter Bubble -kirjan kirjoittanut Eli Pariser.

Tärkeää on se, miten ihmiset huomioidaan ja otetaan mukaan sekä median että kulttuurin tekemiseen, miten yleisö voi osallistua ja olla osa vuorovaikutusta.

Westworld-sarja vie katsojat kuviteltuun tulevaisuuteen. Sarja on uudistanut draamakerrontaa ja tarjonnut vahvan monimediaisen kokemuksen. Miten tämä kokonaisuus rakennettiin ja toteutettiin? Siitä tulevat LIFTiin kertomaan interaktiivisen osuuden tuottaneet tekijät.

Ensimmäinen iltapäivä on omistettu nuorille kertojille ja nuorista kertomiselle. Ohjaaja Selma Vilhunen paljastaa, miten hän hyödyntää omaa nuoruuttaan elokuvissaan. Ääneen pääsevät myös nuoret kertojat itse. Anna Salmi puhuu GIF-animaatioista ja Anna Brotkin siitä, miten hän näkee yleisön roolin käsikirjoittamisessa. Veera Ojola avaa sitä, miten lyhyttä muotoa tehdään sosiaalisen median alustoille ja Seksikäs Suklaa ja Dosdela kertovat, mikä osuus faneilla ja seuraajilla on nettikomedian sisältöön.

Päivä huipentuu Shortland-palkintojuhlaan, jossa palkitaan parhaita kotimaisia lyhytvideoita.

Taiteen ja kulttuurin mahdollisuudet ja merkitykset 

Toinen päivä haastaa ajatteluamme taiteen ja kulttuurin mahdollisuuksista ja merkityksistä. Päivän aluksi osallistavien hankkeiden pioneerit Dick Rijken Hollannista ja Pauliina Seppälä haastavat ajatteluamme luovaan kaupunkikehittämiseen ja taide- ja kulttuuri-instituutioiden muuttuvaan rooliin. Päivä sisältää myös keskustelua ajankohtaisesta näyttelypolitiikasta. Lavalla ovat keskustelemassa Amos Rexin johtaja Kai Kartio sekä Zabludowizc Collectionin ohjelmajohtaja Maitreyi Maheshwari.

Päivän aikana pohditaan myös taiteilijan muuttuvaa roolia ja taidetta yhteiskunnallisena muutosvoimana. Aiheesta kuullaan kuvataiteilija Jani Leinosen ja valokuvataiteilija Nanna Hännisen puheenvuorot.

Iltapäivällä kuullaan myös teatterinjohtaja, näytelmäkirjailija, ohjaaja Akse Petterssonia sekä suunnittelija, elokuvaohjaaja Paola Suhosta. Päivän päätteeksi keksijä, futuristi, säveltäjä Perttu Pölönen etsii ratkaisuja tulevaisuuden ongelmiin.

LIFTin LIVE-lavalla kuullaan lukuisia puheenvuoroja uusista taide- ja kulttuurialan hankkeista ja innovaatioista, kun ääneen pääsevät Immersive-hanke, Helsinki Capital Partners, European Creative Hubs Network ja SMart-projekti. Lavalle nousee myös tutkija-taiteilija Maria Huhmarniemi puheenvuorollaan taiteen kestävyydestä.

LIFTissä on läsnä myös taidetta

Kansainvälinen taiteilijakollektiiivi Videokaffen teosprosessi rakentuu analogisen ja digitaalisen välimaastoissa samaan aikaan New Yorkissa ja Kaapelitehtaalla. Vappu Rossin teos Swan antaa jokaiselle tapahtumavieraalle siivet, ja Pasi Rauhalan VR-teos tuo uutta elämää Kaapelitehtaan isoon tavarahissiin.

Heidi Kilpeläisen performansseissa nähdään räävitön Kilpeläisen alter ego HK119. Kansainvälistä mainetta niittävä Compañia Kaari & Roni Martin esittää palasen huikean suositusta Anna Karenina -nykyflamenco-esityksestä. Tanssija Hanna Brotherus laittaa yleisönkin tanssimaan, ja VJ Ssuvereeni pitää huolta siitä, että LIFTin lava ei koskaan kuole.

LIFT Open

Samanaikaisesti LIFTin kanssa järjestetään Kaapelitehtaan Puristamossa kaikille avoin ja maksuton LIFT Open, joka tarjoaa neuvoja ja näkemystä luovien alojen yrittäjille ja tekijöille. Mukana ovat mm. NewCo / Helsingin kaupunki, Ylen kotimaiset hankinnat, Creative Finland ja Luova Eurooppa. Tekijät voivat osallistua tietoiskuseminaariin, pikadeiteille neuvojien kanssa ja työpajoihin. Mukana on myös LIFT Pitch -pitchauskilpailu.

LIFT Kaapelitehtaalla 17.-18.10.2018
Tallberginkatu 1, 00180 Helsinki

Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Yleisradio, Kiinteistö Oy Kaapelitalo, Helsingin kaupunki, AVEK, TAKU ry, Taiteen edistämiskeskus, AGMA sekä Sun Effects.

Tutustu tarkempaan ohjelmaan: lifthelsinki.fi
Ilmoittaudu mukaan TÄÄLTÄ

Kuvat ja lisätiedot: raisa.karttunen@kaapelitehdas.fi
Haastattelupyynnöt: tanja.tahti@yle.fi

Blogi: Matkakertomus - TEH85 Bilbao

28.8.2018 klo 16:09

Kiinteistö Oy Kaapelitalo osallistui Trans Europe Hallesin kokoukseen Bilbaossa

85. Trans Europe Halles (TEH) -verkoston tapaaminen järjestettiin toukokuun lopulla Bilbaossa. Kiinteistö Oy Kaapelitalo on ollut mukana TEHin verkostossa jo vuosien ajan ja pääsin itse nyt ensi kertaa mukaan tapaamiseen. Mukana henkilökunnastamme oli myös TEH:in hallituksessa vaikuttava Raine Heikkinen.

Konferenssia isännöi paikallinen ZAWP-kulttuurikeskus, joka sijaitsee Bilbaota halkovan Nerviónjoen Zorrotzaurre saarella. Kaupunki tunnetaan viime vuosikymmenien aikana jälkiteollisesta ajasta uuteen loistoon puhjenneena kehittyvänä kaupunkina, johon on syntynyt uutta ja rohkeaa arkkitehtuuria teollisten toimintojen lakkautuessa ja siirtyessä muualle.

Euroopan ainoa toiminnassa oleva Guggenheim-museo sijaitsee Bilbaossa. Vuonna 1997 valmistuneen rakennuksen on suunnitellut Frank Gehry.

ZAWP

Zorrotzaurren saari on yksi Bilbaon urbaanin kehityksen jatkumoista. Saaren vanhoja satamarakennuksia puretaan ja tilalle nousee uudisrakennuksia. TEH-kokousta isännöinyt ZAWP on yksi muutoksen tilassa elävistä toimijoista. ZAWP (= Zorrotzaurre Art Work in Progress) keskus on perustettu noudattamaan tilapäisyyden konseptia. Keskus saa  Bilbaon kaupungin tuella käyttöönsä tiloja saarelta, mutta saaren kehityksen mukana he joutuvat siirtymään aika-ajoin uusiin tiloihin. Kokous järjestettiinkin osittain keskuksen vanhassa purettavassa tilassa (Papelera) ja vasta kaksi viikkoa ennen kokousta haltuun saadussa uudessa tilassa (Lacalde).

Tauon paikka Lacalden edustalla.

Lacalden uusi tila on vielä tyhjä, mutta täynnä potentiaalia.

Neljä päivää kestäneeseen TEH-verkostotapaamiseen osallistui yli 200 henkilöä eri puolilta Eurooppaa. Ensimmäinen päivänä vietettiin avajaisia. Toisena ja kolmantena päivänä jakauduttiin eri teemoja sisältävien työpajoihin. Kolmantena päivänä TEHin jäsenistä koostuva General Assembly kokoontui päättämään ja äänestämään verkoston toimintaan liittyvistä asioista.

Bilbaon kokoontumisen teema Mientras tantos (= meanwhile / sillä aikaa) oli teemana myös varsinaisissa työpajoissa. Itse osallistuin kahteen työpajaan, joissa käsiteltiin kulttuurikeskusten muutoksen tilaan liittyviä aiheita. Eurooppalaisten kulttuurikeskusten toimintaan ja niiden ympärillä vallitseviin olosuhteisiin kohdistuvat muutokset ovat kaikkialla Euroopassa jatkuvasti ja monia muotoja ottava trendi. Useilla keskuksilla rahoitus on suurin muuttuja mutta useilla muutokset koskevat varsinaisia keskuksen käytössä olevia tiloja. Työpajoissa nousi esiin myös eurooppalaisen poliittisen ilmapiirin huolestuttavat muutokset sekä työskentelykulttuurin muutokset digitalisaation myötä.

Tanskalaisen Malt Factoryn johtaja Kristian Krog äänessä työpajassa.

Kiinteistö Oy Kaapelitalon hallinnoimat Kaapelitehdas ja Suvilahti ovat myös jatkuvassa muutoksen tilassa. Tiloja remontoidaan ja muutetaan, vuokralaiset vaihtuvat, ympäröivät kaupunginosat kehittyvät, ja keskuksiemme arkeen kuuluu laaja erilaisten tapahtumien kirjo. Tanssin talon rakentaminen tuo Kaapelitehtaalle sen lähihistorian suurimman muutoksen.

TEH-kokouksesta tärkeä muutokseen liittyvä oppi oli: Muutos luo epävarmuutta, mutta muutoksen tilassa on hyvä olla. Liian valmis tuntuu tyrmäävältä eikä ruoki intohimojamme. Keskeneräinen sen sijaan herättää luovuuden ja mielikuvituksen henkiin ja saa meidät osallistumaan sekä ottamaan tilat ja toiminnot omaksemme. Ja juuri sellainen elinvoimaisen kulttuurikeskuksen tulee olla.

Trans Europe Halles - eurooppalainen kulttuurivaikuttaja

TEHin verkosto on toiminut jo 35 vuoden ajan. Alun perin se koostui rajoitetusta määrästä eurooppalaisia kulttuurikeskuksia, mutta sittemmin se on laajentunut ja jatkaa laajenemistaan koko ajan. Bilbaon tapaamisessa General Assembly hyväksi verkostoon 4 uutta jäsentä, ja nyt varsinaisia jäseniä on 74. Euroopan mittakaavassa puhutaan jo todella laajasta edustuksesta kulttuurin alalla. Tulevaisuudessa TEH:in merkitys korostuukin eurooppalaisen kulttuuripoliitikan yhtenä tärkeimmistä vaikuttajista, kun verkoston laajojen siipien suojaan syntyy yhä useampia hankkeita.

General Assemblyssa TEHin varsinaiset jäsenet päättävät verkoston asioista demokraattisesti.

Kaapelitehtaalla ja Suvilahdella on jo pitkä historia menestyksekkäästä ja elinvoimaisesta toiminnasta. Olemmekin yksi TEH-verkoston suurimmista toimijoista, ehkä jopa jollain tapaa suunnannäyttäjän roolissa.

Verkostoon kuuluu keskenään todella erilaisia kulttuurikeskuksia, joilla ei ole välttämättä selkeää yhtenäistä arvomaailmaa tai missiota, ja joiden taloudelliset lähtökohdat voivat olla kaukana toisistaan. Kokouksissa kohtaavat kuitenkin ihmiset ja yhteinen sävel helppo oli löytää kaikkien Bilbaossa tapaamieni ihmisten kanssa taustasta tai organisaatiosta riippumatta. Oli mahtavaa huomata miten avoimesti ja innokkaasti ihmiset kokouksessa kyselivät keskustemme toiminnasta ja samalla kertoivat omista keskuksistaan haasteineen. Kaikkien kanssa löytyi aina jotain yhteistä mielenkiintoista tietoa vaihdettavaksi. Parhaat keskustelut käytiin varsinaisten työpajojen ulkopuolella, kahvitauoilla, ulkona kävellessä siirryttäessä paikasta toiseen sekä tietysti illalla viinilasien ja herkullisten pintxos-annosten äärellä.

Teksti ja kuvat: Myyntipäällikkö Jouni Kärki

Sidor