
Là-bas→ Pablo Alvez Artinprocess: Scaffold of the Spectacle
Esityksen nimi, Spektaakkelin mestauslava, kääntää päälaelleen Foucault'n tekstin otsikon ("Mestauslavan spektaakkeli") korostaen sitä, että etsintämme kohdistuu vastakohtaan väkivallalle, joka sisältyy paljastamiseen, esittämiseen ja jopa ymmärtämiseen (sanan kaksinkertaisessa merkityksessä).
Onko tarpeeksi, että spektaakkelista tehdään mahdollisimman vähässä määrin näyttävä ja ennustettava? Voiko raaka alttiiksi asettuminen – vaaratilanteelle, naurunalaiseksi joutumiselle – olla oikea keino? Lopulta meidän pitäisi joka tapauksessa yrittää päästä eroon kaikista tempuista… Kuinka voisimme yksinkertaisesti lopettaa muokkaamisen?
Pablo Alvez Artinprocess on Lissabonissa asuva, Iso-Britanniassa syntynyt kokeellinen performanssitaiteilija, taiteilija-tutkija ja performanssifilosofi. Hän on valmistunut tohtoriksi köyhyystutkimuksesta ja suorittaa parhaillaan toista tohtorintutkintoa teatteritieteestä Surreyn yliopistossa. Hän tutkii etiikan ja estetiikan välistä voimaannuttamissuhdetta (eikä niinkään valtasuhdetta) ja pyrkii erityisesti dialogiin hänen omien performanssikokeidensa ja Emmanuel Levinasin etiikan filosofian kanssa.
Hänen lähestymistapansa performanssitaiteeseen vaatii teknistä ja materiaalista köyhyyttä ja yleensä se tutkii vuoropuhelua performanssin ja filosofisten kirjojen/tekstien välillä. Se yrittää pysyä kokeellisena – mikä tarkoittaa epävarmuutta, keskeneräisyyttä, tinkimättömyyttä, jatkuvaa muuntumista, haastetta, tuntemattoman kohtaamisen kiihkoa.
Hänen performanssinsa "Phénoménologie de l'Éros" (”Eroksen fenomenologia”, 2019), jonka hän teki residenssiaikanaan Point Éphémère -keskuksessa (Pariisi), sai Gulbenkian-säätiön palkinnon (”Programa Gulbenkian Cultura”) ja tuotantotukea KANAL - Centre Pompidoulta (Bryssel).
Kuva: Pablo Alvez Artinprocess